ΑΚΟΥΣΑΜΕ ΟΤΙ...

«Η μαζική μετανάστευση από τις χώρες τις Ανατολής είναι ένα σχέδιο εξισλαμισμού της πατρίδας μας»

ΑΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΟΥΜΕ…

♦ Οι Έλληνες μετανάστευαν μαζικά στην Αμερική και την Αυστραλία στις αρχές και τα μέσα του 20ού αιώνα. Για ποιον ή για ποιους λόγους συνέβαινε αυτό;

♦ Με βάση τις ιστορικές γνώσεις σου αλλά και την εμπειρία σου, ποια πιστεύεις ότι είναι τα αίτια που γεννούν τη μετανάστευση;

 

ΑΣ ΑΝΑΛΟΓΙΣΤΟΥΜΕ…

♦ Έχεις ακούσει ποτέ τον όρο «ισλαμοφοβία»;

 

ΑΣ ΜΕΛΕΤΗΣΟΥΜΕ…

♦ Σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας (University of California, Berkeley, Center for Race and Gender, βλ. εδώ), ο όρος «ισλαμοφοβία» εισήχθη ως έννοια το 1991 και σήμαινε τη δίχως βάση εχθρότητα απέναντι στους μουσουλμάνους, και ως εκ τούτου τον φόβο ή την απέχθεια για όλους ή για τους περισσότερους μουσουλμάνους.

♦ Η ισλαμοφοβία θεωρείται άλλη μiα μορφή μισαλλοδοξίας, όπως ο αντισημιτισμός και η ξενοφοβία, που οδηγεί σε πρακτικές ρατσιστικού αποκλεισμού (βλ. Declaration of the Stockholm International Forum: Combating Intolerance, 29-30.1.2001, προσβάσιμο εδώ).

Εδώ το κείμενο του Έντσο Τραβέρσο για την ισλαμοφοβία, την οποία τοποθετεί στο κέντρο του σύγχρονου δυτικού ρατσισμού, και τη σχέση της με τον αντισημιτισμό.

ΑΚΟΥΣΑΜΕ ΟΤΙ...

«Ο ισλαμισμός είναι μονολιθικός και αδυνατεί να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες»

«Ο ΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΜΟΙΡΑΖΕΤΑΙ ΚΟΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ»

«Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜΙΣΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΩΤΕΡΗ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΔΥΣΗ: ΕΙΝΑΙ ΞΕΠΕΡΑΣΜΕΝΗ, ΒΑΡΒΑΡΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΟΓΗ»

«Ο ΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑΣ»

«Ο ΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΒΙΑΙΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ»

 

ΑΣ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ…

♦ Οι πιο πάνω φράσεις καταγράφονται από την έρευνα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας Καλιφόρνιας (University of California, Berkeley, Center for Race and Gender, βλ. εδώ) ως τα βασικά στερεότυπα που συγκροτούν την ισλαμοφοβία.

♦ Εσύ συμφωνείς με κάποιο από αυτά; Με ποια επιχειρήματα υποστηρίζεις τη θέση σου;

♦ Έχεις ακούσει ή έχεις διαβάσει κάποια άποψη που να στηρίζει ή να στηρίζεται σε κάποιο από αυτά τα στερεότυπα;

♦ Ποιες είναι οι νέες συνθήκες στις οποίες έχουν προσαρμοστεί οι υπόλοιπες θρησκείες αλλά δεν έχει προσαρμοστεί ο ισλαμισμός;

♦ Ποιες αξίες που έχουν άλλες μεγάλες θρησκείες δεν γίνονται αποδεκτές από τον ισλαμισμό;

♦ Υπάρχουν ανώτερες και κατώτερες θρησκείες;

♦ Όσοι ασκούν πράξεις βίας στο όνομα κάποιας θρησκείας θεωρείς ότι εκπροσωπούν όλους τους πιστούς της ίδιας θρησκείας και ότι χαρακτηρίζουν εξ ολοκλήρου τη θρησκεία αυτή;

♦ Μήπως μπορείς να ανακαλέσεις από την ιστορία πράξεις ακραίας βίας με εξ ολοκλήρου πολιτικά κίνητρα που όμως παρουσιάστηκαν σαν να έχουν θρησκευτικά κίνητρα;

♦ Ποια η στάση των χριστιανών αυτοκρατόρων απέναντι στους εθνικούς κατά τα πρώτα βυζαντινά χρόνια;

ΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΤΟΥΜΕ…

Στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου του 2016 στην Αθήνα συμμετείχε μια Αιγυπτιώτισσα μαθήτρια φορώντας μαντίλα. Στα ΜΜΕ και τα κοινωνικά δίκτυα υπήρξαν ποικίλες αντιδράσεις με αφορμή αυτό το γεγονός. Άλλοι υποστήριξαν ότι η κοπέλα δεν έπρεπε να παρελάσει επειδή δεν είναι χριστιανή ορθόδοξη, άλλοι ότι μπορούσε να παρελάσει επειδή στην πραγματικότητα ήταν Ελληνίδα αλλά ότι έπρεπε να έχει βγάλει τη μαντίλα.

 

Μαντίλα_παρέλαση

♦ Έχει συμβεί κάποιο παρόμοιο περιστατικό στο σχολείο σου ή αλλού;

♦ Κάθε χρόνο στις 4 Ιουλίου οι Αμερικανοί πολίτες γιορτάζουν την Ημέρα της Ανεξαρτησίας, τιμώντας τη νίκη της αμερικανικής επανάστασης εναντίον της βρετανικής αποικιοκρατίας. Έστω ότι εσύ βρισκόσουν στην Αμερική είτε για σπουδές είτε για δουλειά είτε επειδή οι γονείς σου αναγκάστηκαν να φύγουν από την Ελλάδα αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. Ως κάτοικος αυτής της χώρας θα ήθελες να συμμετέχεις κι εσύ στις εκδηλώσεις μνήμης της ανεξαρτησίας και να συμμεριστείς τη χαρά των συμπολιτών σου τιμώντας τους αγώνες των λαών της Αμερικής;

♦ Πώς θα ένιωθες αν απαγόρευαν τη συμμετοχή σου λόγω της εθνικότητας ή του θρησκεύματός σου;

♦ Πώς θα αντιδρούσες αν σου επιτρεπόταν να συμμετέχεις αλλά σου απαγορευόταν να φέρεις εμφανώς οποιοδήποτε σύμβολο της θρησκείας σου;

♦ Ποιον χαρακτήρα πιστεύεις ότι πρέπει να έχουν οι εκδηλώσεις μνήμης που αποτίνουν φόρο τιμής στους αγώνες των λαών για ελευθερία;

♦ Η ανεξιθρησκία, που διαφυλάσσεται και από το ελληνικό Σύνταγμα, προβλέπει τη δυνατότητα όλων των πολιτών να ασκούν ελεύθερα τα θρησκευτικά τους καθήκοντα ανεξαρτήτως της θρησκείας στην οποία αναφέρονται. Υπάρχουν ωστόσο κάποιοι που υποστηρίζουν πως οι μη χριστιανοί οφείλουν να θρησκεύονται ιδιωτικά για να μην προκαλούν το κοινό αίσθημα. Εσένα ποια είναι η άποψή σου;

♦ Στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου ήδη πριν από αρκετά χρόνια είχε δημιουργηθεί μια ιδιαίτερα μεγάλη κοινότητα Ελλήνων, οι οποίοι γεννιούνταν και ζούσαν εκεί και ονομάζονταν Αιγυπτιώτες. Στα μέσα του 20ού αιώνα ωστόσο άρχισε να επιβάλλεται με άρρητο τρόπο η εθνικιστική λογική απόδοσης «προτεραιότητας στους Αιγύπτιους», με αποτέλεσμα τη σταδιακή παρακμή της ελληνικής κοινότητας και τον εξαναγκασμό πολλών μελών της να μεταναστεύσουν. 

♦ Πώς θα σχολίαζες την αντίληψη περί απόδοσης «προτεραιότητας» στους υποτιθέμενους «ντόπιους» κατοίκους ενός τόπου;

♦ Εκτιμάς ότι η αντίστοιχη λογική εμφανίζεται και στην Ελλάδα ή σε άλλους τόπους; Μπορείς να παρουσιάσεις κάποια παραδείγματα;

♦ Γνωρίζεις από τη λογοτεχνία κάποιον Έλληνα Αιγυπτιώτη;

 

ΑΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΟΥΜΕ…

Γνωρίζεις την καμπάνια #NotInMyName; Πρόκειται για πρωτοβουλία μουσουλμάνων, κυρίως νέων ανθρώπων, οι οποίοι καταγγέλλουν το «Ισλαμικό Κράτος» («ISIS») και εξηγούν γιατί δεν έχει καμία σχέση με τον ισλαμισμό.

ΉΞΕΡΕΣ ΟΤΙ…

Οι τρεις βομβιστές του συναυλιακού χώρου Μπατακλάν στη Γαλλία, στην επίθεση της 13ης Νοεμβρίου 2015, ήταν γεννημένοι στη Γαλλία και είχαν γαλλική υπηκοότητα; Ο ένας από τους τρεις μάλιστα εκπαιδεύτηκε στη χρήση των όπλων από τον Σκοπευτικό Όμιλο της Γαλλικής Αστυνομίας (πηγή: The Press Project).

ΑΣ ΔΟΥΜΕ…

♦ Το σκίτσο που ακολουθεί σχεδιάστηκε από τον Βραζιλιάνο σκιτσογράφο Κάρλος Λατούφ μετά την αιματηρή βομβιστική επίθεση στο αεροδρόμιο και το μετρό των Βρυξελλών στις 22 Μαρτίου 2016.

♦ Τι στηλιτεύεται σε αυτό;

 

Λατούφ_Βρυξέλλες

ΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΤΟΥΜΕ…

♦ Μπορείς να σκεφτείς αν η ισλαμοφοβία, ως αντίληψη και ως πρακτική, έχει κοινά στοιχεία με τον αντισημιτισμό, όπως τη στοχοποίηση ενός ολόκληρου λαού και τους διωγμούς;

♦ Βλέπουμε από την ιστορία ότι συχνά τα κράτη κατασκευάζουν έναν εθνικό ή θρησκευτικό εχθρό, στον οποίο αποδίδουν εγκληματικές, σχεδόν διαβολικές ιδιότητες. Πού πιστεύεις ότι αποσκοπεί κάτι τέτοιο;

♦ Ποια η λειτουργία ενός τέτοιου υποτιθέμενου εχθρού σε σχέση με τα κοινωνικά προβλήματα και τις αιτίες τους;

♦ Τι ακριβώς δηλώνει η φράση «αποδιοπομπαίος τράγος»; Εκτιμάς ότι ταιριάζει στην περίπτωση των μεταναστών και των μεταναστριών;

 

ΑΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΟΥΜΕ…

♦ Έχεις ακούσει ή έχεις διαβάσει κάπου απόψεις που προσβάλλουν τους μουσουλμάνους θεωρώντας τους κατώτερους από άλλους ανθρώπους ή εγκληματίες εκ φύσεως;

♦ Κάποιες πολιτικές και κοινωνικές ομάδες είχαν αντιδράσει πολύ αρνητικά, έως και βίαια πολλές φορές, στην προοπτική να χτιστεί τζαμί, δηλαδή μουσουλμανικός θρησκευτικός ναός, στην Αθήνα.

♦ Αν μια πρωτεύουσα όπως η Αθήνα δεν διαθέτει έναν τέτοιον χώρο, αυτό έχει αποτέλεσμα να αποκλείονται επί της ουσίας οι μουσουλμάνοι κάτοικοί της από το να ασκούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα. Με αυτό το δεδομένο, πώς θα σχολίαζες τις αντιδράσεις εναντίον του τεμένους;

♦ Αν ήσουν μετανάστρια ή μετανάστης σε κάποια χώρα της οποίας το επίσημο θρήσκευμα ήταν διαφορετικό από το δικό σου και αν αυτή η χώρα είτε δεν διέθετε είτε αρνούνταν να φιλοξενήσει τον κατάλληλο ναό στον οποίο θα μπορούσες εσύ και οι ομόδοξοί σου να ασκήσετε ελεύθερα τα θρησκευτικά σας καθήκοντα, πώς θα ένιωθες;

♦ Πώς θα ένιωθες αν δεν υπήρχαν χριστιανικές εκκλησίες στην Κωνσταντινούπολη; Πώς πιστεύεις ότι θα αντιδρούσαν οι Έλληνες κάτοικοι της Κωνσταντινούπολης σε μια τέτοια περίπτωση;

 

ΑΣ ΑΝΑΛΟΓΙΣΤΟΥΜΕ…

♦ Ποιος ο ρόλος του θρησκευτικού φανατισμού;

♦ Πιστεύεις ότι ο θρησκευτικός φανατισμός συναντάται μονάχα σε συγκεκριμένες θρησκείες;

♦ Γιατί είναι σημαντικό να προσεγγίζουμε κριτικά τα θρησκευτικά δόγματα αλλά και καθετί που παρουσιάζεται ως προφανής ή αναμφισβήτητη αλήθεια;

 

ΑΣ ΣΚΕΦΤΟΥΜΕ…

Τον Μάρτιο του 2016 ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας ανάρτησε στο προσωπικό του ιστολόγιο κείμενο με τίτλο «Να μην μολυνθή η περιοχή μας». Στο κείμενο αυτό αναφέρει μεταξύ άλλων (το παράθεμα διατηρεί την ορθογραφία και την έμφαση του γράφοντος):

ΟΧΙ! ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΧΩΡΟ ΓΙΑ ΝΑ ΦΙΛΟΞΕΝΗΣΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΣ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΣΤΙΦΗ ΤΩΝ ΙΣΛΑΜΙΣΤΩΝ, ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΚΒΙΑΣΤΙΚΑ ΑΠΟΣΤΕΛΛΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΑΛΛΟΙΩΣΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΚΤΉΣΟΥΝ! Τούς αγαπάμε, τους συμπονάμε, τους δεχόμεθα, τους ταΐζουμε, τούς ντύνουμε, τους προστατεύουμε κλπ. αλλά μόνον ως περαστικούς από τόν τόπο μας, ως διαβατάρηδες! Δεν αντέχουμε για να τους κρατήσουε μόνιμα κοντά μας! Διότι: Δεν ταιριάζουν τα χνώτα μας! Δεν ταιριάζουν τα ήθη και τά έθιμά μας! Δεν μας αρέσει ο πολιτισμός τους! Δεν αποδεχόμεθα την θρησκεία τους! Δεν θέλουμε να υποκύψουμε στα πονηρά κόλπα και τα σατανικά σχέδια των Μεγάλων του κόσμου τούτου, οι οποίοι θέλουν την διάλυση της Ελλάδος μας! Οι της Ευρωπαϊκής Ενώσεως Ηγήτορες αρνούνται να τους δεχθούν στη Χώρα τους! Οι Αυστριακοί π.χ. έκλεισαν τα Σύνορα της Αυστρίας! Οι Γερμανοί επανεστάτησαν! Οι Βαλκάνιοι έκλεισαν και αυτοί τα Σύνορά τους! Οι Τουρκαλάδες ασταμάτητα τους ξεφορτώνουν στα νησιά μας! Δεν θέλουμε από τους Ευρωπαίους Εταίρους μας τα όποια και όσα ευρω-εκατομμύριά τους σαν αποζημίωση! Οι μετανάστες αυτού του τύπου. ΔΕΝ ΧΩΡΑΝΕ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΣ!

♦ Πιστεύεις ότι οι απόψεις που εκφράζονται σε αυτό το απόσπασμα ανταποκρίνονται στις αξίες του χριστιανισμού;

♦ Θεωρείς ότι όλοι οι χριστιανοί ασπάζονται τις απόψεις του μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας επειδή πιστεύουν στην ίδια θρησκεία ή επειδή ο μητροπολίτης είναι διδάσκαλος αυτής της θρησκείας;