Σε αυτή την ενότητα συναντάμε κάποιες κοινοτοπίες και κάποια θετικά στερεότυπα, η ενδελεχής εξέταση των οποίων ανοίγει σημαντικά θέματα για την έννοια της ισότητας. Με τον στοχασμό πάνω στις γνώμες και τις απόψεις που σχετίζονται με αυτά, αλλά και με παραθέματα και παραπομπές σε σχετικά κείμενα, μπορούμε να προσεγγίσουμε την έννοια της ισότητας από διαφορετικές οπτικές.Μετά από τη μελέτη αυτών των ζητημάτων, μπορείτε να σκεφτείτε ή να ζητήσετε από τους μαθητές σας να σκεφτούν και να συζητήσουν αυτά ή άλλα παρόμοια θετικά στερεότυπα ή και κοινοτοπίες που σχετίζονται με την έννοια της ισότητας. Μπορείτε να αναζητήσετε αντίστοιχα αποσπάσματα που αναφέρονται σε τέτοια ζητήματα, είτε πρόκειται για λογοτεχνικά, ποιητικά, επιστημονικά, δημοσιογραφικά κείμενα ή ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε. Χρησιμοποιήστε αυτή την ενότητα σαν έναν ξεναγό που σας παρουσιάζει κάποια από τα μείζονα ζητήματα περί ισότητας.
Είμαστε όλοι ίσοι, είμαστε όλοι διαφορετικοί
Είμαστε όλοι ίσοι, αλλά δεν είμαστε ίδιοι
Πώς κατανοείτε εδώ την έννοια της ισότητας ή της ανισότητας;
- Πώς θα περιγράφατε τη σχέση ισότητας και του πολιτεύματος της κοινωνίας σας;
- Πώς θα περιγράφατε τη σχέση ισότητας και της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας;
- Πώς θα περιγράφατε τη σχέση της ισότητας εντός της σχολικής σας κοινότητας;
Γεννιόμαστε ίσοι
Όλοι άνθρωποι είμαστε
Είναι ο Χομπς που εισάγει αυτή τη νέα διάσταση στην κοινωνική και πολιτική ισότητα των ανθρώπων. Ο Χομπς εισάγει στη συζήτηση έναν νέο δεδομένο: το πρωταρχικό ένστικτο αυτοσυντήρησης που εντοπίζεται σε όλους τους ανθρώπους. Με αυτό το νέο δεδομένο, οι άνθρωποι δεν μπορούν να είναι ίσοι μόνο σε σχέση με τα αγαθά ή απέναντι στον νόμο, αλλά και απέναντι στο υπέρτατο αγαθό της ίδιας της ζωής. Όλοι οι άνθρωποι πρέπει να έχουν εξίσου τη δυνατότητα να ζουν: να ζουν χωρίς φόβο για τη ζωή τους, χωρίς να πρέπει να υπερασπίζονται διαρκώς τον εαυτό τους από άλλους, ενδεχομένως δυνατότερους ή ικανότερους από αυτούς. Για να συμβεί αυτό πρέπει στην κοινωνία να επικρατεί ειρήνη και η εξουσία οφείλει να τη διασφαλίζει με τη θέσπιση των κατάλληλων νόμων.
Είμαστε όλοι ίσοι απέναντι στον νόμο
Όλοι αξίζουν ίση μεταχείριση
«Ο πρώτος που έχοντας περιφράξει ένα κομμάτι γης, σκέφτηκε να πει: Αυτό είναι δικό μου, και βρήκε ανθρώπους αρκετά αφελείς για να τον πιστέψουν, υπήρξε ο πραγματικός ιδρυτής της κοινωνίας των πολιτών. […] [Η] υπερβολική φιλοδοξία, η σφοδρή επιθυμία να μεγαλώσει τη σχετική περιουσία του, όχι τόσο από πραγματική ανάγκη, όσο για να ξεπεράσει τους άλλους, γεννά σε όλους τους ανθρώπους μια σκοτεινή τάση να αλληλοβλάπτονται, μια κρυφή ζήλια, που γίνεται ακόμα πιο επικίνδυνη, αφού, για μεγαλύτερη ασφάλεια παίρνει συχνά τη μάσκα της καλοσύνης. Με λίγα λόγια, ανταγωνισμός και αντιζηλία, από τη μια, σύγκρουση συμφερόντων, από την άλλη, και πάντοτε η κρυφή επιθυμία του κέρδους σε βάρος των άλλων, αυτά όλα τα δεινά είναι η πρώτη συνέπεια της ιδιοκτησίας και της αναπόσπαστης συνοδείας της, της ανισότητας που γεννιέται».
Ζαν-Ζακ Ρουσσώ, Για την ανισότητα ανάμεσα στους ανθρώπους, μτφρ. Μ. Αλεξίου-Καναγκίνη, εκδ. Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα 20063, σσ. 113, 126.
«Κάθε ανισότητα μέσα στη δημοκρατία πρέπει να προέρχεται από τη φύση της δημοκρατίας και από την ίδια την αρχή της ισότητας. Για παράδειγμα, υπάρχει ο φόβος ότι οι άνθρωποι, οι οποίοι θα είχαν ανάγκη μια διαρκή εργασία για να ζήσουν, θα φτώχαιναν υπερβολικά αν αναλάμβαναν ένα αξίωμα ή ότι θα αμελούσαν τα καθήκοντά τους· ότι οι χειροτέχνες θα ξιπάζονταν· ότι οι πολυάριθμοι απελεύθεροι θα γίνονταν πιο ισχυροί από τους παλαιούς πολίτες. Σε αυτή την περίπτωση, η ισότητα ανάμεσα στους πολίτες μπορεί να αφαιρεθεί μέσα στη δημοκρατία προς όφελος της δημοκρατίας. Αλλά δεν αφαιρούμε παρά μια φαινομενική ισότητα: γιατί ένας άνθρωπος κατεστραμμένος από την άσκηση ενός αξιώματος θα βρισκόταν σε δεινότερη κατάσταση από τους άλλους πολίτες· και αυτός ο ίδιος άνθρωπος, όντας υποχρεωμένος να αμελήσει τα καθήκοντά του, θα περιήγαγε τους άλλους πολίτες σε κατάσταση χειρότερη από τη δική του· και ούτω καθεξής».
Μοντεσκιέ, Το πνεύμα των Νόμων, μτφρ. Κ. Παπαγιώργης και Π. Κονδύλης, εκδ. Γνώση, Αθήνα 1994, σ. 162.
«Δεν πρόκειται για γλωσσικό ή εννοιολογικό ζήτημα. Δεν απαιτείται ένας ορισμός της λέξης “ίσο” ή μία ανάλυση του τρόπου με τον οποίο η λέξη χρησιμοποιείται στην καθημερινή γλώσσα. Χρειάζεται να διακρίνουμε διάφορες αντιλήψεις περί ισότητας προκειμένου να αποφασίσουμε ποια από αυτές τις αντιλήψεις (ή ποιος συνδυασμός τους) διατυπώνει ένα ελκυστικό πολιτικό ιδεώδες, αν τελικά υπάρχει κάποια που να το κάνει. Αυτή η διανοητική άσκηση μπορεί να περιγραφεί και κάπως διαφορετικά, χρησιμοποιώντας μία διάκριση που έχω υιοθετήσει σε άλλα συμφραζόμενα. Είναι διαφορετικό να αντιμετωπίζουμε τους ανθρώπους εξίσου και να τους αντιμετωπίζουμε ως ίσους. Κάποιος που υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι πρέπει να είναι πιο ίσοι ως προς το εισόδημα ισχυρίζεται ότι η κοινότητα που επιτυγχάνει ισότητα εισοδήματος πραγματικά αντιμετωπίζει τους ανθρώπους ως ίσους. Κάποιος που υποστηρίζει, αντιθέτως, ότι οι άνθρωποι πρέπει να είναι εξίσου ευτυχισμένοι παρέχει μία διαφορετική και ανταγωνιστική θεωρία για το ποια κοινωνία αξίζει αυτόν τον τίτλο. Το ερώτημα είναι, λοιπόν: ποια από τις πολλές διαφορετικές θεωρίες αυτού του είδους αποτελεί τη βέλτιστη θεωρία;»
Ronald Dworkin, Ισότητα, μτφρ. Γρ. Μολύβας, εκδ. Πόλις, Αθήνα 2006, σσ. 91-92.