Ακούσαμε ότι...
«ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ Διεθνώς βρίσκονται οι Εβραίοι»
ΑΣ ΑΝΑΡΩΤΗΘΟΥΜΕ…
♦ Τα αρνητικά στερεότυπα εναντίον των Εβραίων επιβιώνουν σήμερα ή όχι;
♦ Έχεις εντοπίσει αντισημιτικές απόψεις στον λόγο ακροδεξιών οργανώσεων;
♦ Έχεις εντοπίσει αντισημιτικές απόψεις στον λόγο ανθρώπων που δεν ανήκουν σε ακροδεξιές ομάδες;
♦ Γιατί πιστεύεις ότι ένα αρνητικό στερεότυπο ή μια προκατάληψη μπορεί να έχει τόση δύναμη και διεισδυτικότητα στη σκέψη και την αντίληψή μας;
ΕΡΕΥΝΟΥΜΕ – ΕΧΟΥΜΕ ΑΠΟΨΗ!
♦ Το στερεότυπο που στιγματίζει τους Εβραίους ως τους μεγάλους συνωμότες της ανθρωπότητας οι οποίοι στοχεύουν να κυριαρχήσουν εξ ολοκλήρου επ’ αυτής αναπαράγεται παγκοσμίως εδώ και χρόνια μέσα από το βιβλίο Τα πρωτόκολλα των σοφών της Σιών. Υποτίθεται ότι το βιβλίο περιέχει τα πρακτικά μιας διεθνούς συνάντησης των «Εβραίων ηγετών», στην οποία συμφώνησαν το σχέδιο μιας παγκόσμιας συνωμοσίας που σκοπό έχει την κυριαρχία του κόσμου μέσα από τη χειραγώγηση των πολιτικών κομμάτων, των κυβερνήσεων, του Τύπου και της οικονομίας. Τα Πρωτόκολλα χρησιμοποιήθηκαν μάλιστα για την υποστήριξη και τη δικαιολόγηση αντισημιτικών εγκλημάτων.
♦ Παρόλο που υπάρχουν αποδείξεις ότι τα εν λόγω έγγραφα είναι πλαστογραφημένα από την τσαρική μυστική αστυνομία και ουδέποτε υπήρξαν, εντούτοις τα Πρωτόκολλα χαίρουν ευρείας διάδοσης ακόμη και σήμερα.
ΑΣ ΜΕΛΕΤΗΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΝΤΙΛΟΓΟ!
♦ Δημήτρης Ψαρράς, Το μπεστ σέλερ του μίσους: Τα «Πρωτόκολλα των σοφών της Σιών» στην Ελλάδα, 1920-2013, Πόλις, Αθήνα 2013, με στοιχεία για τη διάδοση του αγαπημένου βιβλίου του Χίτλερ.
ΗΞΕΡΕΣ ΟΤΙ…
♦ Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Τελ Αβίβ, το 2014 οι επιθέσεις αντισημιτικού χαρακτήρα αυξήθηκαν κατά 38% σε σχέση με το 2013; Οι επιθέσεις αυτές περιλαμβάνουν από βανδαλισμούς συναγωγών ή εβραϊκών νεκροταφείων μέχρι περιστατικά άσκησης σωματικής βίας, και οι περισσότερες από αυτές εντοπίζονται σε χώρες όπου ενισχύονται τα ακροδεξιά κόμματα.
♦ Η έρευνα μάλιστα συνδέει ρητά την αύξηση των εν λόγω επιθέσεων, η οποία φαίνεται να είναι συστηματική τα τελευταία χρόνια, με την άνοδο και τη νομιμοποίηση ακροδεξιών οργανώσεων ανά την Ευρώπη.
ΑΣ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ…
♦ Σου φαίνεται λογική αυτή η σύνδεση; Με βάση τις γνώσεις σου, τη λογική και την εμπειρία σου, πώς θεωρείς ότι συνδέεται η ακροδεξιά με τον αντισημιτισμό;
♦ Ποια θεωρείς ότι είναι η σχέση της ακροδεξιάς με τις απόψεις του ναζιστικού κόμματος;
ΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΤΟΥΜΕ…
♦ Είναι πράγματι βολικό να αποδίδουμε το φταίξιμο για τα προβλήματα που μας ταλανίζουν σε θολούς μηχανισμούς που ξεφεύγουν από τον έλεγχο της κοινωνικής πλειονότητας. Όμως μήπως έτσι αποκρύπτουμε τις πραγματικές αιτίες των προβλημάτων, αλλά και τις ευθύνες εμάς των ίδιων ως ενεργών και δραστήριων πολιτών;
♦ Η λογική του αποδιοπομπαίου τράγου είναι μια επίσης εύκολη τακτική, καθώς μεταθέτει το πρόβλημα σε κάποιον άλλον, συνήθως στιγματισμένο ως «διαφορετικό». Έτσι όμως οι πραγματικοί υπεύθυνοι μένουν στο απυρόβλητο.
♦ Αν αποδεχτούμε ότι οι αιτίες των προβλημάτων που μας ταλανίζουν οφείλονται σε δυνάμεις που δεν μπορούμε να ελέγξουμε, τότε αποδεχόμαστε και ότι δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι για να επιλύσουμε τα προβλήματα αυτά. Είναι όμως έτσι; Ποιος ο ρόλος αλλά και η δύναμη που διαθέτει συλλογικά η κοινωνία;
ΑΣ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ…
♦ Υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά ανάμεσα στους λόγους που δαιμονοποιούν τους Εβραίους για τα κακά της ανθρωπότητας και στους λόγους που δαιμονοποιούν τους μετανάστες και τους πρόσφυγες σήμερα για τις κοινωνικές δυσπραγίες των χωρών του ευρωπαϊκού Νότου;
♦ Ποιοι παίρνουν τις αποφάσεις για ζητήματα πολιτικής και οικονομίας σήμερα; Πρόκειται για κάποιους ανθρώπους κρυμμένους σε σκοτεινά δωμάτια; Ποιος ο ρόλος των εκλεγμένων κυβερνήσεων; Ποιος ο ρόλος της κοινωνίας σε αυτή τη διαδικασία;
ΑΣ ΑΝΑΛΟΓΙΣΤΟΥΜΕ...
♦ Κατά τη διάρκεια του Τρίτου Ράιχ, το Ναζιστικό Κόμμα υποχρέωνε τους Εβραίους να κυκλοφορούν με ένα κίτρινο αστέρι καρφιτσωμένο στο πέτο τους, για να ξεχωρίζουν από τους υπόλοιπους συμπολίτες τους. Το 2016, στην Αγγλία, οι πρόσφυγες υποχρεούνται να φορούν ένα κόκκινο περιβραχιόνιο προκειμένου να λαμβάνουν φαγητό, ενώ οι πόρτες των σπιτιών στα οποία μένουν πρόσφυγες αιτούντες άσυλο είναι βαμμένες κόκκινες.
♦ Τι συναισθήματα και τι σκέψεις σάς γεννούν οι πιο πάνω φωτογραφίες (πηγή: «Επτά συμπεριφορές Ευρωπαίων που θα ζήλευαν οι ναζί», infowar.gr, προσβάσιμο στο http://goo.gl/zzFXu7);
♦ «Οι Εβραίοι δεν είναι ευπρόσδεκτοι εδώ»: πινακίδα αναρτημένη σε διάφορους δημόσιους χώρους (πάρκα, πλατείες, εστιατόρια κ.λπ.) στη ναζιστική Γερμανία (πηγή: United States Holocaust Memorial Museum, «Το Ολοκαύτωμα: Τόπος μάθησης», προσβάσιμο στο http://goo.gl/Wi31xa).
♦ Τι συναισθήματα σου δημιουργούνται βλέποντάς τη;
♦ Γιατί πιστεύεις ότι η ναζιστική Γερμανία απαγόρευε στους Εβραίους να χρησιμοποιούν τους δημόσιους χώρους και να συμμετέχουν στη δημόσια ζωή;
♦ Σήμερα βλέπεις να επιχειρείται αντίστοιχος αποκλεισμός κάποιας κοινωνικής ομάδας; Αν ναι, με ποιους τρόπους; Γιατί πιστεύεις ότι συμβαίνει κάτι τέτοιο;
ΑΣ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ…
♦ Τι γνωρίζεις από την ιστορία για την Παλαιστίνη, το Ισραήλ και τη Λωρίδα της Γάζας;
♦ Θα πρέπει άραγε να προσεγγίζουμε τους Εβραίους και τις Εβραίες ανά τον κόσμο με βάση τη στάση του κράτους του Ισραήλ απέναντι στην Παλαιστίνη;
ΑΣ ΣΚΕΦΤΟΥΜΕ…
Όταν οι Ναζί πήραν τους κομμουνιστές,
εσιώπησα,
δεν ήμουν δα κομμουνιστής.
Όταν έκλεισαν μέσα τους σοσιαλδημοκράτες,
εσιώπησα,
δεν ήμουν δα σοσιαλδημοκράτης.
Όταν πήραν τους συνδικαλιστές,
εσιώπησα,
δεν ήμουν δα συνδικαλιστής.
Όταν πήραν εμένα,
δεν υπήρχε κανείς πλέον
που να μπορούσε να διαμαρτυρηθεί.
♦ Τα λόγια αυτά αποδίδονται στον πάστορα Μάρτιν Νιμαίλλερ και θεωρούνται αυτοβιογραφικά. Ο πάστορας στην αρχή ήταν ψηφοφόρος του ναζιστικού κόμματος. Αργότερα, ωστόσο, αιχμαλωτίστηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης γιατί αρνήθηκε να αποκλείσει τους Εβραίους από το σώμα τις εκκλησίας, όπως απαιτούσαν οι ναζί. Εντάχθηκε στο κίνημα για την ειρήνη και τιμήθηκε για τη δράση του (πηγή).
♦ Ποιο ζήτημα θίγει με τα λόγια του ο πάστορας;
♦ Ποιος ο ρόλος της αδιαφορίας στην κοινωνία και την πολιτική;
♦ Ποιος ο ρόλος της κοινωνικής αλληλεγγύης και του αγώνα για δικαιοσύνη.