Σε αυτή την ενότητα συναντάμε κάποιες κοινοτοπίες και κάποια θετικά στερεότυπα, η ενδελεχής εξέταση των οποίων ανοίγει σημαντικά θέματα για την έννοια της ελευθερίας. Με τον στοχασμό πάνω στις γνώμες και τις απόψεις που σχετίζονται με αυτά, αλλά και με παραθέματα και παραπομπές σε σχετικά κείμενα, μπορούμε να προσεγγίσουμε την έννοια της ελευθερίας από διαφορετικές οπτικές.

Μετά από τη μελέτη αυτών των ζητημάτων, μπορείτε να σκεφτείτε ή να ζητήσετε από τους μαθητές σας να σκεφτούν και να συζητήσουν αυτά ή άλλα παρόμοια θετικά στερεότυπα ή και κοινοτοπίες που σχετίζονται με την έννοια της ελευθερίας. Μπορείτε να αναζητήσετε αντίστοιχα αποσπάσματα που αναφέρονται σε τέτοια ζητήματα, είτε πρόκειται για λογοτεχνικά, ποιητικά, επιστημονικά, δημοσιογραφικά κείμενα, ή ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε. Χρησιμοποιήστε αυτή την ενότητα σαν έναν ξεναγό που σας παρουσιάζει κάποια από τα μείζονα ζητήματα περί ελευθερίας.

Ο φόβος είναι ο εχθρός της ελευθερίας

Λέγεται συχνά πως η εσωτερική ελευθερία, η ελευθερία του ατόμου, μπορεί να αρθεί μόνο από τον φόβο, το εσωτερικό φόβο που μας παραλύει και μας αποτρέπει από το να δρούμε σύμφωνα με τη λογική και τις επιθυμίες μας. Μία από τις πιθανές αντιδράσεις σε αυτού του είδους τον φόβο, που είτε μας επιβάλλεται από τις εξωτερικές συνθήκες, είτε τον δημιουργούμε μόνοι μας, είναι η απόσυρση στον εσώτερο εαυτό, η ενδόμυχη προσπάθεια να καταστήσουμε τους εαυτούς μας απρόσβλητους από τις εξωτερικές δυνάμεις και περιστάσεις.

«Αν οι έννοιες “εχθρός” και “φόβος” συνιστούν πράγματι τις “ενεργητικές αρχές” της πολιτικής, τότε ένα δημοκρατικό πολιτικό σύστημα είναι αδύνατο, ανεξαρτήτως του αν ο φόβος παράγεται εκ των έσω ή των έξω. Ο Μοντεσκιέ παρατήρησε συγκεκριμένα ότι ο φόβος είναι αυτό που δημιουργεί και στηρίζει τις δικτατορίες. Αν ελευθερία είναι η απουσία περιορισμών, οι περιορισμοί που πρέπει να καταργηθούν σήμερα είναι πολλοί· πρώτα έρχεται ο ψυχολογικός περιορισμός που γεννιέται από τον φόβο».

Franz Neumann, Η έννοια της πολιτικής ελευθερίας, μτφρ. Γ. Λυκιαρδόπουλος, εκδ. Έρασμος, Αθήνα 1989, σ. 64.

«Για του Στωικούς, η ελευθερία συνίσταται αποκλειστικά σε μια εργασία επί του εαυτού, όπως λένε σήμερα οι ψυχαναλυτές, το τελικό αποτέλεσμα της οποίας πρέπει να είναι η απελευθέρωσή μας από τους φόβους που δεν μας επιτρέπουν να ζήσουμε γαλήνια. Αυτή η ελευθερία δεν παραπέμπει […] σε οποιαδήποτε ικανότητα μετασχηματισμού του κόσμου. Τα πάντα τελούνται βάσει μιας αρμονικής και καλής τάξης, η οποία όμως ξεφεύγει από τη βούλησή μας».

Alain Renaut, Η φιλοσοφία, μτφρ. Τ. Μπέτζελος, επιμ. μτφρ. Α. Στυλιανού, εκδ. Πόλις, Αθήνα 2009, σ. 706.

  • Η ελευθερία δεν αγοράζεται
  • Όσα χρήματα και να έχεις δεν μπορείς να εξαγοράσεις την ελευθερία
Λέγεται συχνά πως ακόμα και έγκλειστος κανείς σε φυλακή, και κάτω από την πιο σκληρή καταπίεση, μπορεί και πάλι να νιώθει ελεύθερος. Ελεύθερος να σκέφτεται ό,τι θέλει, ελεύθερος να αντιστέκεται, ελεύθερος να υπερασπίζεται τα πιστεύω του, ελεύθερος στο πνεύμα και τη σκέψη. Τα δεσμά και οι αλυσίδες, τα κυριολεκτικά και τα μεταφορικά, δεν τον εμποδίζουν να χρησιμοποιεί το πνεύμα, τον νου, την ψυχή του όπως θέλει. Αντίθετα, αν δεν μπορεί να ασκήσει και να εξασκήσει την ελευθερία του πνεύματος και της σκέψης του, όσα υλικά αγαθά και αν διαθέτει, δεν θα τον βοηθήσουν να νιώσει ελεύθερος.

«Δεν βλέπω πώς θα μπορέσουμε να ευημερήσουμε αν δεν διαθέτουμε επαρκή αποθέματα δούλων για όλες τις αναγκαίες εργασίες. Τα παιδιά των παιδιών μας είναι πολύ αμφίβολο αν θα δουν την επιφάνεια αυτής της μεγάλης ηπείρου να καλύπτεται από ανθρώπους, έτσι οι υπηρέτες μας θα επιθυμούν την ελευθερία τους και δεν θα παραμένουν στη θέση τους παρά μόνο με αντάλλαγμα πολύ υψηλές αποδοχές και, υποθέτω, γνωρίζεις πολύ καλά πως είναι πιο φθηνή η συντήρηση είκοσι νέγρων από έναν Άγγλο υπηρέτη».

Σάμιουελ Ντάουνινγκ, 1645, στο Γ. Κοκκινάκης, Εξουσία και ελευθερία, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2012, σ. 349.

Λέγεται συχνά πως μπορεί κανείς να είναι απόλυτα ευτυχής αν μπορεί να ικανοποιήσει τις επιθυμίες του και την ίδια στιγμή να είναι και σκλάβος. Η ελευθερία, για πολλούς, δεν μπορεί να συγχέεται με την ευτυχία, καθώς λογικά μιλώντας δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να εμποδίσει έναν ελεύθερο άνθρωπο να είναι δυστυχής ή έναν ανελεύθερο άνθρωπο να είναι ευτυχής.

 

Η ελευθερία του ενός σταματάει εκεί που αρχίζει η ελευθερία του άλλου
Λέγεται συχνά πως μπορεί κανείς να είναι ελεύθερος μόνο αν σέβεται τα όρια της ελευθερίας του και δεν τα παραβιάζει σε βάρος της ελευθερίας των συνανθρώπων του. Μοιάζει σαν να έχουμε μια εσωτερική αίσθηση που μας υποδεικνύει τα όρια της ελευθερίας μας, καθώς θεωρούμε αυτομάτως και αυταπόδεικτα κάποια πράγματα ως καταπάτηση αυτών των ορίων. Συνήθως, δεν χρειάζεται να μας εξηγήσει κάποιος γιατί είναι κακό να σκοτώσουμε κάποιον που αντιπαθούμε ή να κλέψουμε κάτι που επιθυμούμε αλλά ανήκει σε κάποιον άλλο. Το ίδιο ισχύει και για λιγότερο προφανή πράγματα, όπως η εξύβριση, οι διακρίσεις και οι αρνητικές προκαταλήψεις. Τι γίνεται όμως όταν αυτό που διαισθητικά κατανοούμε απολύτως πρέπει να το εξηγήσουμε και να το υποστηρίξουμε με τον λόγο και τι λογική; Τι επιχειρήματα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε;

«Στη γενικότερη μορφή του, το αίτημα για ελευθερία αξιώνει ότι κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να κάνει ό,τι ακριβώς θέλει να κάνει, οποιαδήποτε στιγμή, αρκεί να μην παραβιάζουν το ίσο που έχουν όλοι οι υπόλοιποι άνθρωποι σε αυτή την ελευθερία. Υπάρχουν ελάχιστα θετικά επιχειρήματα που να αποδεικνύουν ότι αυτή η θεώρηση είναι ορθή, επειδή, όπως συμβαίνει και με την ισότητα, συνήθως αντιμετωπίζεται ως προφανές φυσικό δικαίωμα, η καταπάτηση του οποίου απαιτεί εξηγήσεις».

D. Robertson, Dictionary of Politics, Penguin, Λόνδίνο 19932.

«Η Διακήρυξη [της Ανεξαρτησίας] θα πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν με μεγάλη επιφύλαξη. Διακηρύσσει ότι οι άνθρωποι έχουν ένα αναπαλλοτρίωτο δικαίωμα στη ζωή, ωστόσο οι εγκληματίες απαγχονίζονται· στην ελευθερία, ωστόσο φυλακίζονται· στην επιδίωξη της ευτυχίας, ωστόσο κανείς δεν επιτρέπεται να παραβιάζει τα δικαιώματα των άλλων».

Τζόζεφ Κλέυ, στο Γ. Κοκκινάκης, Εξουσία και ελευθερία, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2012, σ. 349.

«Έτσι μόνο, πίστευε ο Κοραής, θα μπορούσαν οι Έλληνες τελικά να προετοιμαστούν κατάλληλα για την ελευθερία, όταν θα κατανοούσαν το πραγματικό της νόημα: “η ελευθερία του ανθρώπου είναι να πράσσει ανεμποδίστως όχι ό,τι συγχωρούν οι νόμοι […] αληθινήν ελευθερίαν τότε μόνον έχει ο πολίτης, όταν την μεταχειρίζεται με τρόπον, ώστε να μην εμποδίζει άλλου συμπολίτου κανενός ελευθερίαν και τότε μόνον ημπορεί να την φυλάξη, όταν σεβάζεται και τους συμπολίτας του ως ελεύθερους”».

Πασχάλης Κιτρομηλίδης, Το όραμα της ελευθερίας στην ελληνική κοινωνία, εκδ. Πορεία, Αθήνα 1992, σ. 34.

  • Η ελευθερία δεν έχει νόημα αν δεν είσαι ελεύθερος να κάνεις λάθη
  • Αν δεν είσαι ελεύθερος να κάνεις λανθασμένες και ανεύθυνες επιλογές, τότε δεν είσαι καθόλου ελεύθερος
Λέγεται συχνά πως ο ευκολότερος τρόπος να νιώθουμε ελεύθεροι, αλλά και να κατανοούμε την ελευθερίας μας, είναι μέσα από τη δυνατότητά μας να πράττουμε, να δρούμε σύμφωνα με τις δικές μας αποφάσεις. Λέγεται, επίσης, πως από τα λάθη μας μαθαίνουμε τι είναι σωστό και τι λάθος, τι είναι καλό και τι κακό, πολύ ευκολότερα και πολύ βαθύτερα από το να έρθει κάποιος και να μας τα υποδείξει. Έτσι, οι πράξεις μας, οι αποφάσεις και οι επιλογές μας, ακόμα και όταν είναι λανθασμένες, μας μαθαίνουν κάτι για την ελευθερία μας.

 

Ο νόμος δεν περιορίζει, αλλά διαφυλάσσει και διασφαλίζει την ελευθερία

«Σε μια πολιτικά οργανωμένη κοινωνία, η ελευθερία είναι ό,τι λέει το κράτος ότι είναι. Η ελευθερία και οι περιορισμοί της συνήθως καθορίζονται από το Δίκαιο (π.χ. από το Σύνταγμα ή τους κώδικές). Σύμφωνα με την φιλελεύθερη δημοκρατική παράδοση, η ελευθερία αποτελείται από το δικαίωμα καθενός στη ζωή, τις ελευθερίες και την αναζήτηση της ευτυχίας, όπως άλλωστε δηλώνεται και από τη Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας, και μπορεί κανείς να τα απολαμβάνει όλα αυτά με όποιο τρόπο επιλέγει, αρκεί να μην παραβιάζει τα αντίστοιχα δικαιώματα των άλλων».

W.J. Raymond, «Freedom», Dictionary of Politics, Brunswick Publishing Company, Λώρενσβιλ Βανκούβερ 19782, σ. 233.

«Η πρακτική συνέπεια της απουσίας νόμων, μας δίνει να καταλάβουμε, είναι η απουσία της ελευθερίας: αν δεν υπάρχουν νόμοι, δεν υπάρχει ελευθερία. Όλες οι συγκεκριμένες υποδείξεις του Σιμωνίδη [από το κείμενο του Ξενοφώντα Ιέρων ή τυραννικός] απορρέουν από αυτό το εξυπακουόμενο αξίωμα ή αποκαλύπτουν στο φως του το πολιτικό τους νόημα. Για παράδειγμα, όταν συμβουλεύει τον τύραννο να θεωρεί τους πολίτες ως εταίρους ή συντρόφους, δεν εννοεί πως ο τύραννος πρέπει να μεταχειρίζεται τους πολίτες ως ίσους του ή ακόμη ως ελεύθερους πολίτες. Διότι και οι δούλοι μπορεί να είναι εταίροι, όπως κι οι ελεύθεροι πολίτες».

Leo Strauss, «Περί τυραννίδος», μτφρ. Γ. Λυκιαρδόπουλος, στο Συλλογικό, Περί τυραννίας, εκδ. Γνώση, Αθήνα 1995, σ. 98.