Μία διάκριση που ίσως μας φέρνει πιο κοντά στην πολύπλευρη και πολυσυζητημένη έννοια της ελευθερίας είναι η διάκριση μεταξύ ενικής και πληθυντικής χρήσης της λέξης. Αλλιώς μιλάμε για την ελευθερία ως ιδέα, ως ιδανικό, όπως για παράδειγμα όταν μιλάμε για ηθική ή πολιτική ελευθερία και διαφορετικά προσεγγίζουμε σύνθετες έννοιες όπως η ελευθερία του ατόμου, η ελευθερία του τύπου, η ελευθερία της έκφρασης κ.ο.κ., έννοιες που αποτελούν σαφείς αξιώσεις ή δικαιώματα των ανθρώπων στις σύγχρονες δημοκρατικές κοινωνίες.
Ενική ελευθερία
- Ποιος όμως εξασφαλίζει αυτή την ελευθερία ώστε οι άνθρωποι να αποφασίζουν και να επιλέγουν;
- Ποιος όμως εξασφαλίζει αυτή την ελευθερία από την καταπίεση, τον εξαναγκασμό, την υποταγή;
Υπάρχουν δύο διαφορετικές ενικές χρήσεις της έννοιας της ελευθερίας. Τουλάχιστον στις λατινογενείς γλώσσες υπάρχουν δύο διακριτές λέξεις: freedom και liberty. Πολλές φορές λέγεται πως οι δύο αυτές έννοιες είναι απολύτως συνώνυμες. Μπορούμε όμως να διαπιστώσουμε μία πολύ ελαφριά διάκριση, που αν και είναι κάπως δύσκολο να αποτυπωθεί ξεκάθαρα με λέξεις, ίσως είναι ευκολότερο να την κατανοήσουμε διαισθητικά;
Ας πούμε ότι η μία ενική χρήση της λέξης απαντά ως αντίθετο της σκλαβιάς, του εξαναγκασμού ή της καταπίεσης, ως αδελφή έννοια της αυτονομίας και της ανεξαρτησίας, ως η ευρύτερη δυνατή χρήση της ιδέας «ανεξαρτησία από κάθε είδους βία ή επίδραση»[1], όπως λέει και το λεξικό.
Η δεύτερη ενική χρήση της έννοιας αναφέρεται περισσότερο στην ηθική, ατομική και κοινωνική/πολιτική ελευθερία σε ένα πιο πρακτικό επίπεδο. Πρόκειται για την ελευθερία που μπορούμε να έχουμε ή να εξασκούμε σε ατομικό επίπεδο, στην καθημερινή μας ζωή, για την ελευθερία να κινούμαστε ελεύθερα και να επιλέγουμε πώς θα ζούμε.
Οι δύο ενικές χρήσεις της λέξης αλληλοδιαπλέκονται και οι διαφορές που σημειώνουμε εδώ είναι πολύ λεπτές και γίνονται μόνο και μόνο για να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα και πιο σφαιρικά την έννοια που εξετάζουμε.
[1] Λεξικό Τριανταφυλλίδη, λήμμα «ελευθερία».
Πληθυντική ελευθερία
Ενική και πληθυντική ελευθερία
Πώς συνδέεται αυτή η φωτογραφία με τη συζήτηση για ενική και πληθυντική ελευθερία;
Ηθική ελευθερία
«Όλο και περισσότεροι άνθρωποι ελευθερώνονται και η ίδια η συνειδητοποίηση της ελευθερίας είναι η αιτία της επέκτασής της».
Χ. Μαρκούζε, Ελευθερία, Ψυχανάλυση και Πολιτική, μτφρ. Γ. Γκλάρντον, εκδ. Ελεύθερος Τύπος, Αθήνα 2001, σ. 38.
«Πρόκειται για την απείθαρχη “φωνή της συνείδησης” που μπορεί να παρακινήσει κάποιον είτε να βοηθήσει εκείνον που υποφέρει είτε να αποφύγει να προκαλέσει πόνο. Η συνείδηση μπορεί να πει ότι η πράξη που ζήτησαν από κάποιον να εκτελέσει είναι άδικη – ακόμη κι αν είναι διαδικαστικά ορθή. Ή ακόμη, ότι μία τελείως διαφορετική πράξη είναι ορθή, ακόμη και αν από τη σκοπιά της δεσμευτικής διαδικασίας θεωρείται “μη κανονική”. Και αν η φωνή της συνείδησης είναι δυνατή, ενώ οι άλλες φωνές που θα μπορούσαν να τη σκεπάσουν είναι αδύναμες, τότε η μοίρα της συλλογικής δράσης βρίσκεται στο έλεος των ηθικών συναισθημάτων των ατόμων που συμμετέχουν σε αυτή».
Zygmunt Bauman, Και πάλι μόνοι: η ηθική μετά τη βεβαιότητα, μτφρ. Ρ. Μπενβενίστε και Κ. Χατζηκυριάκος, εκδ. Έρασμος, Αθήνα 1998, σ. 22.
Η ατομική ελευθερία...
πολιτική ελευθερία
«Αν σκεπτόμαστε σωστά, πρέπει να υπάρχει μια στενή σχέση μεταξύ της δομής της εξουσίας, του κατεστημένου και των θεσμών. Η αναπτυξιακή πορεία μιας οικονομίας δεν είναι, και ούτε μπορεί να είναι, ουδέτερη απέναντι στη δομή της εξουσίας. Γιατί αναγκαστικά και αναπόδραστα επηρεάζει τις ακόλουθες διαστάσεις: το ποσοστό κατανάλωσης στο εθνικό εισόδημα· την ατομική κατανομή του πλούτου· τη λειτουργική κατανομή του εισοδήματος· την περιφερειακή κατανομή της οικονομικής δραστηριότητας· την έκταση, στην οποία οι εξωτερικοί πόροι θα χρησιμοποιηθούν και οι όροι με τους οποίους οι πόροι αυτοί θα γίνουν δεκτοί· τον ρόλο του Κράτους στη διαδικασία – και την ελευθερία των πολιτών».
Ανδρέας Γ. Παπανδρέου, Η ελευθερία του ανθρώπου, μτφρ. Ν. Ανδρικοπούλου, εκδ. Καρανάση, Αθήνα 1971, σ. 106.