Σε αυτή την ενότητα συναντάμε κάποιες κοινοτοπίες και κάποια αρνητικά στερεότυπα, η ενδελεχής εξέταση των οποίων ανοίγει σημαντικά θέματα για την έννοια της ισότητας. Με τον στοχασμό πάνω στις γνώμες και τις απόψεις που σχετίζονται με αυτά, αλλά και με παραθέματα και παραπομπές σε σχετικά κείμενα, μπορούμε να προσεγγίσουμε την έννοια της ισότητας από διαφορετικές οπτικές.
Μετά από τη μελέτη αυτών των ζητημάτων, μπορείτε να σκεφτείτε ή να ζητήσετε από τους μαθητές σας να σκεφτούν και να συζητήσουν αυτά ή άλλα παρόμοια αρνητικά στερεότυπα ή και κοινοτοπίες που σχετίζονται με την έννοια της ισότητας. Μπορείτε να αναζητήσετε αντίστοιχα αποσπάσματα που αναφέρονται σε τέτοια ζητήματα, είτε πρόκειται για λογοτεχνικά, ποιητικά, επιστημονικά, δημοσιογραφικά κείμενα ή ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε. Χρησιμοποιήστε αυτή την ενότητα σαν έναν ξεναγό που σας παρουσιάζει κάποια από τα μείζονα ζητήματα περί ισότητας.
Ο ήλιος λάμπει για όλους
Δεν έχω θέση στον ήλιο
Το ζητούμενο εδώ θα ήταν λοιπόν η εξασφάλιση σε όλα τα μέλη της κοινωνίας ή της κοινότητας ίσων όρων, τέτοιων που θα επέτρεπαν την ανάπτυξη και την καλλιέργεια των ικανοτήτων και των δυνατοτήτων τους για την ικανοποίηση τελικά των αναγκών τους.
Σύγκρινε για παράδειγμα τα παρακάτω αποσπάσματα, σκέψου και συζήτησε ποιο από αυτά απαντά καλύτερα στο παραπάνω ζήτημα και γιατί.
Κ. Μαρξ, Μισθωτή εργασία και κεφάλαιο, εκδ. Θεμέλιο, Αθήνα 1976, σ. 67.
J.M. Keynes, «Το τέλος του laissez-faire», στο Μ. Αγγελίδης και Κ. Ψυχοπαίδης (επιμ.), Κείμενα Πολιτικής Οικονομίας και θεωρίας της Πολιτικής, εκδ. Εξάντας, Αθήνα 19922, σσ. 334-335.
F.A. Hayek, «Ισότητα, οικονομική αξία και δίκαιη αξία», στο Μ. Αγγελίδης και Κ. Ψυχοπαίδης (επιμ.), Κείμενα Πολιτικής Οικονομίας και θεωρίας της Πολιτικής, εκδ. Εξάντας, Αθήνα 19922, σ. 378-379.
Τζ. Ρωλς, Θεωρία δικαιοσύνης, μτφρ. Φ. Βασιλογιάννης, Β. Βουτσάκης, Φ. Παιονίδης, Κ. Παπαγεωργίου, Ν. Στυλιανίδης, Α. Τάκης, εκδ. Πόλις, Αθήνα 20065, σ. 135.
Γρ. Μολύβας, Δικαιώματα και θεωρίες δικαιοσύνης, εκδ. Πόλις, Αθήνα 2004, σ. 379.
Αυτοί είναι λίγο πιο ίσοι από εκείνους
Δεν είμαστε όλοι ίσα κι όμοια
«Αν θέλουμε να κατανοήσουμε τι μπορεί ή τι πρέπει να σημαίνει αυτό το ιδεώδες της ίσης μεταχείρισης, η πρώτη προϋπόθεση είναι να απαλλαγούμε από την πεποίθηση της πραγματικής ισότητας. Από το γεγονός ότι οι άνθρωποι είναι εντελώς διαφορετικοί προκύπτει πως αν τους αντιμετωπίσουμε ως ίσους, το αποτέλεσμα θα είναι η ανισότητα ως προς την πραγματική τους θέση και ότι ο μόνος τρόπος για να τους καταστήσουμε ίσους θα ήταν να τους μεταχειριστούμε διαφορετικά. Η ισότητα λοιπόν απέναντι στον νόμο και η υλική ισότητα δεν είναι μόνο διαφορετικές αλλά και αλληλοσυγκρουόμενες – μπορούμε δε να επιτύχουμε είτε τη μία είτε την άλλη, αλλά όχι και τις δύο ταυτόχρονα. Η ισότητα απέναντι στον νόμο που απαιτεί η ελευθερία, οδηγεί στην υλική ανισότητα. Θα υποστηρίξουμε πως, ακόμη κι αν το κράτος χρειάζεται να ασκεί καταναγκασμό για άλλους λόγους, πρέπει να αντιμετωπίζει όλους τους ανθρώπους ως ίσους, ενώ η επιθυμία να καταστούν αυτοί πιο ίσοι όσον αφορά την κατάστασή τους, δεν μπορεί σε μια ελεύθερη κοινωνία να γίνει αποδεκτή ως δικαιολογία για την άσκηση μεγαλύτερου και μεροληπτικού καταναγκασμού».
F.A. Hayek, «Ισότητα, οικονομική αξία και δίκαιη αξία», στο Μ. Αγγελίδης και Κ. Ψυχοπαίδης (επιμ.), Κείμενα Πολιτικής Οικονομίας και θεωρίας της Πολιτικής, εκδ. Εξάντας, Αθήνα 19922, σσ. 377-378.
«Η διαφορά, στην περίπτωση αυτή, είναι ό,τι συνδέει, όχι ό,τι χωρίζει. Προκαλεί την περιέργεια, τη διάθεση της ανακάλυψης, την επιθυμία κατανόησης του άλλου. Η ισότητα των μοναδικοτήτων, όχι απλώς δεν βασίζεται στο σχέδιο μιας «ομοιότητας», αλλά προϋποθέτει, απεναντίας, ότι κάθε άτομο εκδηλώνει την ιδιαιτερότητά του. Το γεγονός της ποικιλομορφίας είναι, στην περίπτωση αυτή, το μέτρο της ισότητας. Τούτο σημαίνει ότι καθένας μπορεί να βρει τον δρόμο του και να γίνει κύριος της ιστορίας του, ότι καθένας είναι ομοίως μοναδικός. […] Η ανατροπή αυτή έχει σημαντικές συνέπειες. Δείχνει ότι τα άτομα θέλουν στο εξής να συγκροτούν κοινωνία στη βάση των ιδιαίτερων στοιχείων που τα χαρακτηρίζουν. Η θετική αξιολόγηση της μοναδικότητας έχει, λοιπόν, μια άμεσα κοινωνική διάσταση. Δεν σηματοδοτεί μια τάση αποστασιοποίησης του ατόμου από την κοινωνία (με την έννοια ενός ατομικισμού της αναδίπλωσης, διαχωριστικού), αλλά θεμελιώνει κυρίως την προσδοκία μιας αμοιβαιότητας, μιας αμοιβαίας αναγνώρισης».
P. Rosanvallon, Η κοινωνία των ίσων, μτφρ. Α. Κιουπκιολής, εκδ. Πόλις, Αθήνα 2014, σσ. 289-290.
Όλοι στην ίδια βάρκα
Στο ίδιο καζάνι βράζουμε
«Τι θεωρείται ως “πραγματική ισότητα” είναι αρκετά σαφές: πραγματική νοείται η ισότητα σε σχέση με τα υλικά αγαθά, η οικονομική ισότητα, η οποία διακρίνεται από την τυπική ή νομική ισότητα και από την ισότητα ευκαιριών ή κοινωνική ισότητα. Δεν είναι όμως καθόλου σαφές, αντίθετα μάλιστα είναι κατεξοχήν αμφιλεγόμενο, το ποιες είναι οι μορφές και οι συγκεκριμένοι τρόποι με τους οποίους αυτή η ισότητα μπορεί να γίνει αντικείμενο διεκδίκησης και να πραγματωθεί. Ισότητα σε σχέση με τα υλικά αγαθά. Αλλά ποια αγαθά; Και γιατί όχι πνευματικά ή πολιτισμικά αγαθά; Αν τα αγαθά ορίζονται σε σχέση με τις ανάγκες που τείνουν να ικανοποιούν, το ερώτημα σχετικά με τον καθορισμό του τι είναι και τι δεν είναι αγαθό παραπέμπει στο ερώτημα σχετικά με τον καθορισμό του ποιες είναι οι ανάγκες που είναι άξιες να ικανοποιηθούν και ως προς τις οποίες θεωρείται “σωστό” να είναι ίσοι οι άνθρωποι».
Ν. Μπόμπιο, Ισότητα και ελευθερία, μτφρ. Μ. Αρχιμανδρίτου, εκδ. Πόλις, Αθήνα 1998, σσ. 70-71.