Ήξερες ότι...
♦ Όπως το φασιστικό καθεστώς του Μουσολίνι έτσι και το ναζιστικό καθεστώς του Χίτλερ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη χειραγώγηση της νεολαίας και στην ένταξή της στο ναζιστικό κόμμα;
♦ Την περίοδο του Τρίτου Ράιχ η εξόντωση των παιδιών που σύμφωνα με τους ναζί ανήκαν σε «ανεπιθύμητες» ή «επικίνδυνες ομάδες» ήταν απαραίτητο προληπτικό μέτρο ασφαλείας; Οι Γερμανοί και οι συνεργάτες τους σκότωσαν τουλάχιστον 1,5 εκατομμύρια παιδιά: Ρομά, Εβραιόπουλα, ψυχικά πάσχοντα παιδιά, παιδιά που κατηγορούνταν για συμμετοχή σε αντιστασιακές οργανώσεις (για περισσότερες πληροφορίες και υλικό μπορείς να ανατρέξεις στο λήμμα «Τα παιδιά κατά το Ολοκαύτωμα» που βρίσκεται στον ιστότοπο του Μουσείου Μνήμης Ολοκαυτώματος των Ηνωμένων Πολιτειών).
ΑΣ ΔΟΥΜΕ…
♦ Την ταινία Η θυσία του Κόρτσακ (Korczak, 1990, Ταινιοθήκη της Ελλάδος): Ο Γιάνους Κόρτζακ, διευθυντής ορφανοτροφείου στο γκέτο της Βαρσοβίας, αρνήθηκε να εγκαταλείψει τα παιδιά που είχε διαταχθεί να μεταφερθούν στα κέντρα εξόντωσης. Επιβιβάστηκε μαζί τους στο τρένο που θα τα πήγαινε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Τρεμπλίνκα, όπου και θανατώθηκε μαζί τους. Το ορφανοτροφείο που διηύθυνε μέχρι τότε στηριζόταν στην ιδέα μιας αυτοδιοικούμενης κοινότητας, η οποία δημιούργησε τα δικά της όργανα, όπως κοινοβούλιο, δικαστήριο, εφημερίδα και δανειστικό ταμείο. Στις παιδαγωγικές ιδέες του Κόρτσακ έχουν βασιστεί η Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού (1959) και η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (1989).
ΑΣ ΔΟΥΜΕ, ΑΣ ΔΙΑΒΑΣΟΥΜΕ…
♦ Η φωτογραφία αυτή τραβήχτηκε το 1940, στο Άμστερνταμ, όταν η εικονιζόμενη κοπέλα ήταν 11 χρόνων. Μπορείς να την αναγνωρίσεις; Ποιες πληροφορίες γνωρίζεις για τη ζωή της;
♦ Μπορεί να επιβεβαιώσει κανείς τη στάση των ναζί απέναντι στα παιδιά, τους Εβραίους και τους αντιφρονούντες διαβάζοντας όσα καταγράφει στο ημερολόγιό της;
ΑΣ ΑΝΑΡΩΤΗΘΟΥΜΕ...
♦ Είναι πια γνωστό, και μέσα από φωτογραφικά ντοκουμέντα, ότι οι ναζί συστηματικά και μαζικά έκαιγαν βιβλία, προφανώς τα βιβλία τα οποία θεωρούσαν αντικαθεστωτικά. Ποια συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν από αυτή την πρακτική σχετικά με την αντίληψη του ναζισμού για τον ρόλο της παιδείας και της κριτικής σκέψης;
♦ Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της κριτικής σκέψης είναι η αμφιβολία απέναντι σε καθετί που μοιάζει προφανές, αλλά και τα επιχειρήματα τα οποία οφείλουμε να αναπτύξουμε και να παρουσιάσουμε εμπεριστατωμένα προκειμένου να στηρίξουμε τις απόψεις μας ή να ανασκευάσουμε τις απόψεις των συνομιλητριών ή των συνομιλητών μας. Αν σκεφτούμε συνολικά όσα συζητήθηκαν σχετικά με τις ναζιστικές αντιλήψεις, ποια συμπεράσματα μπορούμε να βγάλουμε όσον αφορά τη σχέση του ναζισμού με την κριτική σκέψη;
ΑΣ ΣΚΕΦΤΟΥΜΕ…
Όπου καίνε βιβλία, στο τέλος θα κάψουν και ανθρώπους
H φράση αποδίδεται στον Χάινριχ Χάινε, σημαντικό Γερμανό ποιητή του 19ου αιώνα.
♦ Η φωτογραφία αυτή τραβήχτηκε στις 10 Μαΐου του 1933, στην πλατεία της Όπερας του Βερολίνου. Εκείνο το βράδυ πάνω από 20.000 βιβλία, διάφορων συγγραφέων, όπως ο Μπέρτολτ Μπρεχτ, ο Ζίγκμουντ Φρόυντ, ο Άλφρεντ Αϊνστάιν, ο Έριχ Μαρία Ρεμάρκ, ο Στέφαν Τσβάιχ, ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ κ.ά., κάηκαν με την κατηγορία ότι είναι «αντιγερμανικά». Αντίστοιχα έπραξαν και άλλες είκοσι γερμανικές πόλεις.
♦ Εσύ συμφωνείς με το περιεχόμενο της φράσης του Χάινε ή όχι; Πιστεύεις ότι υπήρξε προφητική;
♦ Στο κάψιμο των βιβλίων πρωτοστάτησαν φοιτητές οργανωμένοι στο ναζιστικό κόμμα, που κατέφταναν στην πλατεία της Όπερας με φορτηγά γεμάτα βιβλία. Γιατί πιστεύεις ότι το ναζιστικό κόμμα έθεσε επικεφαλής στην επιχείρηση αυτή φοιτητές, δηλαδή νέους ανθρώπους, οι οποίοι μάλιστα είχαν άμεση επαφή με τα βιβλία και την έρευνα λόγω της φοιτητικής τους ιδιότητας;
♦ Από πού πιστεύεις ότι προέκυπτε το μίσος για τα βιβλία; Αιτία ήταν μονάχα το αντικαθεστωτικό περιεχόμενό τους; Μπορούμε άραγε να συμπεράνουμε τη γενικότερη αντίληψη του ναζιστικού καθεστώτος για τη γνώση, την έρευνα και την αντιπαράθεση στη θεωρία και την επιστήμη;
♦ Το κάψιμο των βιβλίων δεν ήταν η μοναδική περίπτωση λογοκρισίας. Υπό την εποπτεία του Γιόζεφ Γκαίμπελς, του υπουργού Προπαγάνδας της ναζιστικής Γερμανίας, ασκούνταν έλεγχος σε όλα τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, ενώ απαγορεύονταν οι δημόσιες συγκεντρώσεις, και η αλληλογραφία των πολιτών ελεγχόταν εξονυχιστικά.
♦ Ωστόσο, η διαφορετική άποψη έπρεπε να παταχθεί ριζικά. Γι’ αυτόν τον λόγο, οι ναζί χρησιμοποίησαν τα σχολεία ως μέσο εγκαθίδρυσης και εξάπλωσης των ναζιστικών ιδεών· μέσα στις τάξεις διδάσκονταν ο ρατσισμός και ο αντισημιτισμός από τα επίσημα σχολικά εγχειρίδια.
ΑΣ ΣΚΕΦΤΟΥΜΕ…
♦ Σε ποια περίοδο της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας απαγορεύονταν οι δημόσιες συγκεντρώσεις, λογοκρινόταν η αλληλογραφία, ενώ πολλοί τίτλοι βιβλίων και άλλων καλλιτεχνικών δημιουργημάτων (π.χ. ταινιών, τραγουδιών, παραστάσεων) είχαν απαγορευτεί ως «αντεθνικά»;
♦ Ποιες ομοιότητες βρίσκεις ανάμεσα στον ναζισμό και τη δικτατορία ως προς τις αντιλήψεις που πρέσβευαν και τις πρακτικές στις οποίες προέβαιναν;
ΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΤΟΥΜΕ…
♦ Με βάση τις γνώσεις και την εμπειρία σου, ποια άποψη διαμορφώνεις σχετικά με την ερώτημα αν το σχολείο και η γνώση που παρέχει είναι ουδέτερα; Επηρεάζονται το σχολείο και η γνώση από τη γενικότερη κοινωνική και πολιτική κατάσταση; Αν ναι, με ποιον τρόπο;
♦ Ως μαθητής/μαθήτρια πώς πιστεύεις ότι οφείλεις να δρας εντός του σχολείου για να ελέγχεις τα ερεθίσματα που δέχεσαι; Ποιος ο ρόλος της προσωπικής αναζήτησης και της έρευνας;
ΑΣ ΕΠΙΣΚΕΦΤΟΥΜΕ…
♦ Το μνημείο που βρίσκεται στην πλατεία του Βερολίνου όπου οι ναζί έκαψαν τα «αντιγερμανικά βιβλία».
ΑΣ ΣΚΕΦΤΟΥΜΕ…
♦ Γιατί ο ρόλος της νεολαίας θεωρούνταν κρίσιμος για τη σταθερότητα ή την ανατροπή των φασιστικών καθεστώτων;
♦ Πώς μπορεί να συμβάλει σήμερα η νεολαία στην προώθηση και στην εμβάθυνση της δημοκρατίας;
Ας συζητήσουμε...
♦ Παρόλο που έχουν περάσει πολλές δεκαετίες από την άνοδο και την πτώση του Χίτλερ και παρόλο που οι λαοί έδωσαν πολύ μεγάλους αγώνες για να αναχαιτίσουν τον ναζισμό και να τον τοποθετήσουν στις πιο μαύρες σελίδες της ιστορίας τους, σήμερα βλέπουμε να επιβιώνουν τέτοιου είδους απόψεις αλλά και πρακτικές. Μπορείς να σκεφτείς συγκεκριμένα παραδείγματα;
♦ Πώς θεωρείς ότι αυτό το φαινόμενο επηρεάζει την καθημερινότητά σου ή την καθημερινότητα των συμπολιτών σου;
♦ Ποιες σκέψεις σού έρχονται στο μυαλό όταν βλέπεις αυτή την εικόνα;
♦ Ας ερευνήσουμε τώρα την ιστορία τής πιο κάτω φωτογραφίας. Το «Λευκό Ρόδο» ήταν μια αντιστασιακή οργάνωση Γερμανίδων φοιτητριών και Γερμανών φοιτητών που εναντιωνόταν στο χιτλερικό καθεστώς.
♦ Μπορείς να βρεις περισσότερες πληροφορίες ψάχνοντας συνδυαστικά στην εγκυκλοπαίδεια και στο διαδίκτυο;
♦ Ας δούμε σχετικά και την ταινία του Μαρκ Ρόθεμουντ Σόφη Σολ: Οι τελευταίες μέρες (Sophie Scholl, 2005), που αφηγείται την ιστορία της Σόφης Σολ, μέλους του «Λευκού Ρόδου», που συνελήφθη από την Γκεστάπο και καταδικάστηκε σε θάνατο.
♦ Ας συζητήσουμε και ας αντιπαραβάλουμε τις ιστορίες που κρύβονται πίσω από τις δύο φωτογραφίες.
ΑΣ ΔΙΑΒΑΣΟΥΜΕ…
♦ Το μυθιστόρημα του Χανς Φάλλαντα Μόνος στο Βερολίνο (μτφρ. Άντζη Σαλτάμπαση, Πόλις, Αθήνα 2012) για την αντίσταση Γερμανών πολιτών απέναντι στον ναζισμό.