Κι όμως είναι σεξιστικό!
ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΑ...
♦ Διάλεξε δύο κεφάλαια της αρεσκείας σου από το βιβλίο της Έκφρασης-Έκθεσης. Διάβασε προσεκτικά τις διατυπώσεις των ασκήσεων που περιέχονται σε αυτά και αποδελτίωσε τα σημεία στα οποία χρησιμοποιείται το αρσενικό γραμματικό γένος για να γίνει αναφορά και σε αγόρια και σε κορίτσια. Πώς θα αναδιατύπωνες τις ασκήσεις ώστε αυτές να περιλαμβάνουν και να προβάλλουν ισότιμα τις συμμαθήτριες και τους συμμαθητές σου; Γιατί είναι αναγκαία η ισότιμη παρουσία όλων στα σχολικά βιβλία αλλά και στον καθημερινό λόγο μας γενικότερα;
♦ Στο πρώτο τεύχος του τετραδίου εργασιών των μαθηματικών της ΣΤ΄ Δημοτικού, στη σελίδα 11, διάβασε το πρόβλημα 1 και το πρόβλημα 2. Ποιες δραστηριότητες αποδίδονται στο γυναικείο φύλο και ποιες δραστηριότητες αποδίδονται στο αντρικό; Σε ποιον βαθμό τέτοιες λογικές συμβάλλουν στην αναπαραγωγή των στερεοτύπων για το αντρικό και το γυναικείο φύλο;
ΣΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ...
♦ «γιατρός», «δικηγόρος», «βουλευτής», «αρχαιολόγος», «χημικός», «πολιτικός»: πρόκειται για ουσιαστικά τα οποία δηλώνουν επάγγελμα ή ιδιότητα. Όπως βλέπουμε, οι καταλήξεις τους είναι γένους αρσενικού. Ας σκεφτούμε για ποιον λόγο τα ουσιαστικά αυτά φαίνεται να αναφέρονται μονάχα σε άντρες παρόλο που τα επαγγέλματα ή τις ιδιότητες που σηματοδοτούν τα κατέχουν και γυναίκες. Ας προσπαθήσουμε να φανταστούμε σε ποιες ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες δημιουργήθηκαν αυτές οι έννοιες στις οποίες αναφέρονται τα ουσιαστικά αυτά και ας τις συγκρίνουμε με τις σημερινές. Τέλος, ας σκεφτούμε και άλλα τέτοια ουσιαστικά, και ας προσπαθήσουμε να φτιάξουμε τα αντίστοιχα ουσιαστικά και στο θηλυκό γένος. Γιατί κάτι τέτοιο είναι σημαντικό και απαραίτητο;
ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ...
♦ Στο σχολείο σας υπάρχει ομάδα ποδοσφαίρου και ομάδα βόλεϊ; Ποιο άθλημα προτιμούν συνήθως τα κορίτσια και ποιο τα αγόρια; Έχετε αποπειραθεί να παίξετε τα ίδια αθλήματα με μεικτές ομάδες;
ΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ...
♦ Πολλές φορές ίσως έχεις ακούσει ότι τα αγόρια πρέπει είναι επιθετικά προκειμένου να θεωρούνται «πραγματικοί άντρες». Θεωρείς ότι αυτή η «επιθετικότητα» είναι έμφυτη ή ότι καλλιεργείται από τα κοινωνικά στερεότυπα που αναπαράγονται είτε από τα ΜΜΕ είτε ακόμα και από τις ίδιες τις οικογένειές μας; Μπορείς να σκεφτείς πιθανές καταλήξεις αυτής της «επιθετικότητας»;
ΣΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ...
♦ Έχεις παρατηρήσει ότι στα καταστήματα παιχνιδιών υπάρχουν διαφορετικοί χώροι για τα «αγορίστικα παιχνίδια» και διαφορετικοί χώροι για τα «κοριτσίστικα παιχνίδια»;
♦ Συχνά, τα αγόρια ζητούν να παίξουν με τα λεγόμενα κοριτσίστικα παιχνίδια ενώ τα κορίτσια με τα λεγόμενα αγορίστικα. Οι περισσότεροι γονείς ωστόσο αποτρέπουν τα παιδιά τους από το να κάνουν κάτι τέτοιο. Πώς αξιολογείς αυτή τη στάση;
♦ Ας δούμε ένα μικρό βιντεάκι, όπου μια μικρή κοπέλα αγανακτεί με αυτόν τον διαχωρισμό των παιχνιδιών.
ΣΤΟ ΧΙΟΥΜΟΡ...
♦ Έχεις ακούσει ποτέ ανέκδοτα που κοροϊδεύουν και υποτιμούν τις γυναίκες εν γένει; Σου έρχεται κάποιο στο μυαλό; Ποιο στερεότυπο αναπαράγουν;
♦ Έχεις ακούσει ποτέ ανέκδοτα που κοροϊδεύουν και υποτιμούν συγκεκριμένες ομάδες γυναικών; Μπορείς να θυμηθείς κάποιο; Ποιες γυναίκες στοχοποιούνται και γιατί;
ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ...
♦ Αν οι σεξιστικές αντιλήψεις και πρακτικές είναι μέρος της καθημερινής ζωής, δεν θα μπορούσαν να λείπουν και από την τέχνη.
♦ Μπορείς να ανακαλέσεις κάποιο τραγούδι με σεξιστικούς στίχους; Είτε σύγχρονο είτε παλαιότερο;
♦ Έχεις αναλογιστεί ποτέ ότι στις περισσότερες ταινίες οι γυναίκες συνήθως παίζουν τον ρόλο ενός αδύναμου πλάσματος που χρειάζεται την προστασία ενός άντρα, ο οποίος τελικά και τις σώζει;
♦ Ή ότι το βασικό χαρακτηριστικό των γυναικείων ρόλων είναι η ομορφιά ενώ των αντρικών η εξυπνάδα και ο δυναμισμός;
♦ Ποια στερεότυπα αναπαράγουν αυτές οι οπτικές;
♦ Έχεις σκεφτεί ότι η συντριπτική πλειονότητα των υπερηρώων στα κόμικς και τα κινούμενα σχέδια είναι γένους αρσενικού; Γιατί πιστεύεις ότι συμβαίνει αυτό;
♦ Άλλο ένα σχεδόν σταθερό «χαρακτηριστικό» των γυναικείων χαρακτήρων στις ταινίες ή τις σειρές είναι η «υστερία»: Οι γυναίκες συνεχώς μουρμουράνε για κάτι που δεν τους αρέσει, γκρινιάζουν με κάτι που δεν μπορούν να διαχειριστούν, σκαρφίζονται διάφορες δικαιολογίες και ψευτιές για να πάρουν με ύπουλο τρόπο αυτό που θέλουν, βάζουν τα κλάματα για να αγοράσουν ένα καινούριο συνολάκι κ.ο.κ. Με λίγα λόγια, οι γυναίκες συχνά αναπαρίστανται σαν κακομαθημένα παιδιά. Έχεις αναλογιστεί ποτέ αν αυτή η αντίληψη έχει κοινά στοιχεία με την άποψη του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα σύμφωνα με την οποία οι γυναίκες δεν έπρεπε να έχουν δικαίωμα ψήφου; Ποιες επιπτώσεις θεωρείς ότι έχει σήμερα μια τέτοια αντίληψη;