Εκθέσεις
- Αντιγόνη – Κέντρο Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης για το Ρατσισμό, την Οικολογία, την Ειρήνη και τη Μη Βία, Ετήσια έκθεση 2014.
- Γαζάκης Αντώνης, Δέσποινα Συρρή και Ανδρέας Τάκης, Ρατσισμός και διακρίσεις στην Ελλάδα σήμερα, Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ Ελλάδας, Θεσσαλονίκη 2014.
- Council of Human Rights, Commissioner for Human Rights, Report by Nils Muižnieks, Commissioner for Human Rights of the Council of Europe, Following his Visit to Greece from 28 January to 1 February 2013.
- Δίκτυο Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας, Ετήσια έκθεση 2015.
- Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, Ρατσιστική βία. Ι. Η αντιμετώπιση της ρατσιστικής βίας από την αστυνομία και τη δικαιοσύνη, Αθήνα 2011.
- Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, Ρατσιστική βία. ΙΙ. Εξτρεμιστικές ομάδες, δημόσιος πολιτικός λόγος, ρατσιστική βία στα γήπεδα, Αθήνα 2012.
- Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας (ECRI), Έκθεση για την Ελλάδα (πέμπτος κύκλος επιτήρησης), Φεβρουάριος 2015.
- European Commission, Directorate-General for Justice and Consumers, Report on the Application of the EU Charter of Fundamental Rights, Λουξεμβούργο 2015.
- European Union Agency for Fundamental Rights (FRA), Antisemitism: Summary Overview of the Data Available in the European Union 2003-2013, 2014.
- European Union Agency for Fundamental Rights (FRA), Ρατσισμός, διακρίσεις, μισαλλοδοξία και εξτρεμισμός: Διδάγματα από εμπειρίες στην Ελλάδα και την Ουγγαρία, Λουξεμβούργο 2014.
- European Union Agency for Fundamental Rights (FRA), Promoting Respect and Diversity – Combating Intolerance and Hate, Βιέννη 2015.
- Θεοφιλόπουλος Θανάσης, Ομοφοβική, τρανσφοβική βία και διακρίσεις στην Ελλάδα. Έκθεση αποτελεσμάτων έργου «Πες το σ’ εμάς» 1.4.2014 – 30.11.2015, Colour Youth – Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας, 2015.
- Καλλιβρετάκης Λεωνίδας, «Το ζήτημα των νεκρών στο Πολυτεχνείο», Πολυτεχνείο ’73: Ρεπορτάζ με την Ιστορία 2, Φιλιππότη, Αθήνα 2004, σ. 38-55.
- Μαρβάκης Αθανάσιος κ.ά., «Η νεολαία δείχνει τον δρόμο» – προς τα πού όμως; Νεολαία και άκρα δεξιά στην Ελλάδα, Friedrich-Ebert-Stiftung, Ιούλιος 2013.
- Sakellariou Alexandros, Golden Dawn and Its Appeal to Greek Youth, Friedrich-Ebert-Stiftung, Ιούλιος 2015.
- Συνήγορος του Πολίτη, Ειδική έκθεση: Το φαινόμενο της ρατσιστικής βίας στην Ελλάδα και η αντιμετώπισή του, Αθήνα 2013.
- Ψαρρά Χριστίνα (επιμ.), Εθνική αναφορά για τη ρατσιστική βία, Γιατροί του Κόσμου – Ελλάδα, 2014.
Εκπαιδευτικά εγχειρίδια
- «Καλλιπάτειρα»: Εφαρμογή προγραμμάτων που προωθούν την Ισότητα στην Κοινωνία, Από τα σπορ στην καθημερινή ζωή. Όλοι διαφορετικοί – όλοι ίσοι.
- Αλάμπεη Ηρώ κ.ά., Εγχειρίδιο δραστηριοτήτων εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη με θέμα τα ανθρώπινα δικαιώματα, Παιδαγωγική Ομάδα MedIES, Αθήνα 2010.
- Angst Doris κ.ά. (επιμ.), Domino. A Manual to Use Peer Group Education as a Means to Fight Racism, Xenophobia, Anti-semitism and Intolerance, Συμβούλιο της Ευρώπης, 2004.
- Barthélémy-Ruiz Chantal, Benoît Carpier και Nadia Clément, Περάσματα. Ένα παιχνίδι ευαισθητοποίησης για τη ζωή των προσφύγων, μτφρ. Αλεξάνδρα Ανδρούσου, Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Αθήνα 2013.
- British Council / Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Μαθητές χωρίς σύνορα, 2010-2013.
- Γκόβας Νίκος και Χριστίνα Ζώνιου (επιμ.), Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα με τεχνικές θεάτρου φόρουμ, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Αθήνα 2010.
- Commonwork Land Trust, From Spectators to Spect-Actors: Using Forum Theatre to Explore Global Citizenship. A Resource Booklet for Teachers, Youth Workers and Facilitators.
- Διεθνής Αμνηστία, Πρώτα βήματα. Εγχειρίδιο για τη βασική εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα, μτφρ. Αθηνά Γιαννόγκονα, Κώστας Παπαχρήστος και Αγγελική Συλλιγαρδάκη, Πατάκης, Αθήνα 2007.
- Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης και Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Δεν είναι μόνο οι αριθμοί, Αθήνα 2009.
- Δίκτυο για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την εκπαίδευση, Διαμεσολάβηση συνομηλίκων για την επίλυση των συγκρούσεων στα σχολεία. Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτές νέων κι ενηλίκων, Λεμεσός 2007.
- Living Democracy, εκπαιδευτικό πρόγραμμα που στοχεύει στην προώθηση της δημοκρατίας και την εκπαίδευση για τη δημοκρατία, Συμβούλιο της Ευρώπης:
- Εκπαιδευόμαστε και εκπαιδεύουμε για τη δημοκρατία.
- Μεγαλώνουμε δημοκρατικά.
- Ζούμε δημοκρατικά.
- Συμμετέχουμε στη δημοκρατία.
- Εξερευνούμε τα δικαιώματα του παιδιού.
- Διδάσκουμε τη δημοκρατία.
- Ευαγγέλου Οδυσσέας κ.ά., Υλικό επιμόρφωσης εκπαιδευτικών τάξεων υποδοχής και φροντιστηριακών τμημάτων, Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών, Αθήνα 2011.
- Fair Trade Hellas, Στο μακροσκόπιο. Εγχειρίδιο δραστηριοτήτων – εκπαίδευση για τον κόσμο, 2012.
- Fountain Susan, Peace Education in UNICEF, UNICEF, 1999.
- Ιστορίες για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο : διδακτικά σενάρια για το Γυμνάσιο και την Α΄ Λυκείου σχετικά με τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον ναζισμό στην Ελλάδα, με έμφαση στα «μαρτυρικά χωριά».
- Keen Ellie (επιμ.), Companion. A Campaign Guide about Education and Learning for Change in Diversity, Human Rights and Participation, Συμβούλιο της Ευρώπης, 2007.
- Κογκιδου Δήμητρα, Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για την προώθηση της ισότητας των φύλων στο σχολείο. Βιβλίο-εγχειρίδιο για τους/τις εκπαιδευτικούς, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2007.
- Κυριακίδου Μαρία, Αλεξάνδρα Πορτσέλη και Γαβριέλα Τερζοπούλου, Ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα στο νηπιαγωγείο. Πρόγραμμα πρόληψης για παιδιά προσχολικής ηλικίας, Πυξίδα: Κέντρο Πρόληψης Εξάρτησης από Ναρκωτικά και Προαγωγής της Υγείας σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ, Θεσσαλονίκη 2006.
- Κυριακίδου Μαρία και Κυριακή Φυλακτού, Εκπαιδευτικό υλικό προγράμματος αντιμετώπισης της παιδικής επιθετικότητας για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το σπίτι των παιδιών. Πυξίδα: Κέντρο Πρόληψης της Εξάρτησης από Ναρκωτικά και Προαγωγής της Υγείας σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ, Θεσσαλονίκη 2012.
- Λάππα Κατερίνα και Βάσω Νικολάου, Οδηγός δραστηριοτήτων λογοτεχνίας για τον εκπαιδευτικό, Παπαδόπουλος, Αθήνα 2008.
- Mind Matters, Enhancing Resilience 1. Communication, Changes Challenges, 2005.
- Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Βασικό επιμορφωτικό υλικό. Τόμος Γ΄: «Αξιοποίηση των τεχνών στην εκπαίδευση», Αθήνα 2011.
- Παπαμιχαήλ Έλενα (επιμ.), Ανακαλύπτοντας τον ελέφαντα. Aγωγή υγείας, Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων, Λευκωσία 2013.
- Parry Cliff και Mαρία Νομικού, Δεξιότητες ζωής, διαμορφώνοντας ενεργούς πολίτες, Βρετανικό Συμβούλιο, Αθήνα 2014.
- Πίτσου Χαρίκλεια και Ζαχαρούλα Βοϊονέσκου, «Έχω, έχεις, έχουμε δικαίωμα». Επιμόρφωση – εκπαίδευση για τα ανθρώπινα δικαιώματα, Πάτρα 2015.
- Πολυπολιτισμικό Θέατρο «ΑΝΑΣΑ»: Ένα καραβάνι χωρίς σύνορα, Θεατροπαιδαγωγικό υλικό για εκπαιδευτικούς, Αθήνα 2016.
- Πολύτροπη γλώσσα: Υποστηρικτικό υλικό για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στο Λύκειο (Θεματική ενότητα: Μετανάστες-Πρόσφυγες).
- Πράξη «Εκπαίδευση αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών», Δράση 6: Πρόγραμμα Ψυχολογικής Υποστήριξης (ΕΣΠΑ 2007-2013), Βλέποντας τη μετανάστευση.
- Πράξη «Εκπαίδευση αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών», Δράση 6: Πρόγραμμα Ψυχολογικής Υποστήριξης (ΕΣΠΑ 2007-2013), Χτίζοντας ομάδες στο σχολείο. Βιωματική μάθηση και εμψύχωση ομάδων στο σχολικό πλαίσιο: «Ακούγοντας τον Άλλο μέσα από την ομάδα».
- Πρόγραμμα Ίρις – Καταπολεμώντας τα στερεότυπα και τις διακρίσεις: Δράσεις για τη συμμετοχή, την ένταξη και την εκπαίδευση, Μη τυπική εκπαίδευση για την καταπολέμηση των διακρίσεων σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Οδηγός για δασκάλους, Κέντρο Προάσπισης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΚΕΠΑΔ), Αθήνα 2011.
- Συμβούλιο της Ευρώπης, Intercultural Learning. T-kit No 4, 2000.
- Συμβούλιο της Ευρώπης, Under Construction: Citizenship, Youth and Europe. T-kit No7, 2003.
- Συμβούλιο της Ευρώπης, Social Inclusion. T-kit No 8, 2003.
- Συμβούλιο της Ευρώπης, Compass. Ένα εγχειρίδιο εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα για νέους/νέες, Θεσσαλονίκη 2010.
- Συμβούλιο της Ευρώπης, Mosaic. T-kit No 11, 2010.
- Συμβούλιο της Ευρώπης, Μικρή πυξίδα, Compasito. Εγχειρίδιο εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα, Λευκωσία 2012.
- Συμβούλιο της Ευρώπης, Youth Transforming Conflict. T-kit No 12, 2012.
- Συμβούλιο της Ευρώπης, Σύνδεσμοι. Ένα εγχειρίδιο για την καταπολέμηση της ρητορικής μίσους στο διαδίκτυο μέσα από την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα, Αθήνα 2015
- Συμβούλιο της Ευρώπης, European Youth Centre, All Different – All Equal Education Pack, 2004.
- UNESCO, Manual for Human Rights Education, 1997.
- UNICEF, Teaching Children’s Rights Through Arts, Children’s Rights Centre, Cape Breton University, 2007.
- United Nations Association in Canada, The Kit: A Manual by Youth to Combat Racism Through Education, 2002.
- Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και στα δικαιώματα των προσφύγων. Συμβίωση: Σχέδιο δράσης για την προώθηση της ανεκτικότητας και την πρόληψη του ρατσισμού στο σχολείο, 2014.
- Τα πίσω θρανία (επιμ.), Παίζω, παίζεις, παίζουμε, Δίκτυο Κοινωνικής Υποστήριξης Προσφύγων και Μεταναστών, Αθήνα 2009.
- Τριανταφυλλίδου Άννα, Εγχειρίδιο για την ανεκτικότητα και την πολιτισμική ποικιλομορφία στην Ευρώπη, Ευρωπαϊκό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο, Φλωρεντία 2012.
- Τσιάντης Γιάννης (επιμ.), Δραστηριότητες στην τάξη για την πρόληψη του εκφοβισμού και της βίας μεταξύ των μαθητών. Εγχειρίδιο εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ΕΨΥΠΕ – Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου, Αθήνα 2010.
- Χαραμής Παύλος (επιμ.), Ρατσισμός και ΜΜΕ. Βιβλίο της καθηγήτριας / του καθηγητή, Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ, Αθήνα 2004.
- Youth Action Network, Fire it Up. A Toolkit for Youth Action, 2002.
Ενημερωτικοί οδηγοί
- Δημιουργική ομάδα Schooligans, Ξεστραβώσου! Μάθε τα δικαιώματά σου. Οδηγός για τα δικαιώματα του μαθητή, Αθήνα 2013.
- Θεοφιλόπουλος Θανάσης και Εύα Σπίνου, Ομοφοβία και τρανσφοβία στην Ελλάδα. Ένας oδηγός για επαγγελματίες αλλά και για κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη, Colour Youth – Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας, 2015.
- I-RED Ινστιτούτο για τα Δικαιώματα, την Ισότητα & την Ετερότητα, Πρότυποι συμβουλευτικοί οδηγοί (σχέδιο δράσης για την πρόληψη ή/και την καταπολέμηση του ρατσισμού και των διακρίσεων κάθε είδους, την ανάδειξη της σημασίας της διαφορετικότητας και την καταπολέμηση της βίας στα σχολεία).
- ΚΕΑΝ – Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων, Ψηφιακός οδηγός ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό, Αθήνα 2016.
- Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ, Ρατσισμός και ΜΜΕ: Ο ρόλος του σχολείου.
- Οδηγίες προς εκπαιδευτικούς για την καταπολέμηση της μισαλλοδοξίας και των διακρίσεων εναντίον των Μουσουλμάνων. Η αντιμετώπιση της ισλαμοφοβίας μέσα από την εκπαίδευση (ανεπίσημη μετάφραση που δημοσιεύεται ελληνικά υπό την αιγίδα της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και του Κέντρου Διαπολιτισμικής Έρευνας και Παιδαγωγικής Παρέμβασης του Τμήματος Ε.Α.Π.Η. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών), 2014.
- Παπαϊωάννου Κωστής, Ας μιλήσουμε καθαρά για την ακροδεξιά, Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και του Πολίτη, Αθήνα 2014.
- Παπαστεργίου Βασίλης και Ελένη Τάκου, Η μετανάστευση στην Ελλάδα. Έντεκα μύθοι και περισσότερες αλήθειες, Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ, Αθήνα 2015.
- Συνήγορος του Παιδιού, «Προτάσεις για ένα σχολείο που μας σέβεται και μας υπολογίζει!».
- Συνήγορος του Πολίτη, «Δημοκρατική σχολική διοίκηση, εκπαίδευση των μαθητών στα δικαιώματα και παρεμβάσεις με στόχο την προστασία των μαθητών από τη βία και τις διακρίσεις», 2015.
- Τσιάκαλος Γιώργος, Οδηγός αντιρατσιστικής εκπαίδευσης, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2011.
- Χαμτζούδης Νικόλαος, Η νομική προστασία του σεξουαλικού προσανατολισμού και της ταυτότητας φύλου: Καταπολεμώντας τις διακρίσεις, τα εγκλήματα μίσους και τη ρητορική μίσους, Colour Youth – Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας, 2015.
Κείμενα
- Άρεντ Χάνα, «Εμείς οι πρόσφυγες», μτφρ. Κώστας Δεσποινιάδης, Πανοπτικόν 13, αναδημοσίευση στο Grassrootreuter.
- Βαρνάβα-Σκούρα Τζέλα (επιμ.), Παιδαγωγικές δράσεις και διδακτικές προσεγγίσεις σε πολυπολιτισμικό περιβάλλον. Το παράδειγμα του 132ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, Ντουντούμη, Αθήνα 2008.
- Ελευθεράτος Διονύσης, Λαμόγια το χακί. Οικονομικά «θαύματα» και θύματα της χούντας. Τόπος, Αθήνα 2015.
- Κασιώτης Σταύρος (επιμ.), Ο δρόμος για την Ομόνοια, Καστανιώτης, Αθήνα 2005.
- Κουζέλης Γεράσιμος, Φασισμός και δημοκρατία, νήσος, Αθήνα 2014.
- Μπρεχτ Μπέρτολτ, Τρόμος και αθλιότητα του Γ΄ Ράιχ, μτφρ. Νίκος Κατσαούνης, Μωραΐτης, Αθήνα 2014.
- Ντεμπρέ Ρεζίς, Εξηγώντας τη δημοκρατία στην κόρη μου, μτφρ. Θεόφιλος Ξ. Τραμπούλης, Καστανιώτης, Αθήνα 1999.
- Παληκίδης Άγγελος (επιμ.), Κριτικές προσεγγίσεις του ναζιστικού φαινομένου. Από την ιστοριογραφία και την πολιτική θεωρία στη σχολική ιστορική μάθηση, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2013.
- Ρανσιέρ Ζακ, Εφτά κανόνες για να συμβάλουμε στη διάδοση των ρατσιστικών ιδεών, μτφρ. Μιχάλης Μάτσας, Ενθέματα, 22.5.2011.
- Traverso Enzo, Οι ρίζες της ναζιστικής βίας. Μια ευρωπαϊκή γενεαλογία, μτφρ. Νίκος Κούρκουλος, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, Αθήνα 2013.
- Traverso Enzo, «Η μοναδικότητα του Άουσβιτς», μτφρ. Lenorman, Grassrootreuter, 14.3.2016.
- Τρέσσου Ευαγγελία και Σούλα Μητακίδου (επιμ.), Μειονότητες μιλούν για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Εκπαίδευση γλωσσικών μειονοτήτων, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2007.
- Χαραβιτσίδης Πέτρος, Χτίζοντας ένα δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο στην Αθήνα, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2013.
- Χατζηχρήστου Χρυσή (επιμ.), Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο, Τυπωθήτω / Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας ΕΚΠΑ, Αθήνα 2011.
- Ψαρράς Δημήτρης, Η μαύρη βίβλος της Χρυσής Αυγής. Ντοκουμέντα από την ιστορία και τη δράση μιας ναζιστικής ομάδας, Πόλις, Αθήνα 2012.
- Ψαρράς Δημήτρης, Η Χρυσή Αυγή μπροστά στη δικαιοσύνη, Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ, Αθήνα 2014.
Κόμικ
- Αδαμοπούλου Δήμητρα, Θανάσης Πέτρου και Γιώργος Τραγάκης, Το πιο κρύο καλοκαίρι. Τρεις πραγματικές ιστορίες προσφύγων, Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ, Αθήνα 2016.
- European Commission, Directorate-General for Information, Communication, Culture and Audiovisual Media, What? Me? A Racist? ,1998.
- Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων, «Απουσία», Μικρά Ιστορικά 1: Η δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967, 2015.
- Σατραπί Μαργιάν, Περσέπολις. Μια αληθινή ιστορία, μτφρ. Γεωργία Τσάκωνα και Μελίττα Γκουρτσογιάννη, Ηλίβατον, Αθήνα 2006.
- Σατραπί Μαργιάν, Περσέπολις 2. H επιστροφή, μτφρ. Γεωργία Τσάκωνα, Ηλίβατον, Αθήνα 2011.
- Smar (Σμαράγδα Μάγκου), Μαλάκα, λεσβίες!, 2014.
- Soloúp, Αϊβαλί, Κέδρος, Αθήνα 2014.
- Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες – Eκστρατεία κατά του ρατσισμού «Και ένα θύμα ρατσιστικής βίας είναι πολύ!», 12 σκίτσα ενάντια στον ρατσισμό.
Μαρτυρίες
- Άλβο-Μπενβενίστε Μάρη, Μνήμες της ζωής μου, Θερμαϊκός, Θεσσαλονίκη 2010.
- Améry Jean, Πέρα από την ενοχή και την εξιλέωση. Απόπειρες ενός εκμηδενισμένου να υπερβεί το ανυπέρβλητο, μτφρ. Γιάννης Καλιφατίδης, Άγρα, Αθήνα 2010.
- Αμπατζοπούλου Φραγκίσκη, Το Ολοκαύτωμα στις μαρτυρίες των Ελλήνων Εβραίων, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 1993.
- Βενέτσια Σλόμο, Sonderkommando. Μέσα από την κόλαση των θαλάμων αερίου, μτφρ. Κυριακή Χρα, Πατάκης, Αθήνα 2008.
- Γκατένιο-Όσμο Νάτα, Από την Κέρκυρα στο Μπίρκεναου και την Ιερουσαλήμ. Η ιστορία μιας Κερκυραίας, επιμέλεια Ρίτα Γκαμπάι-Ταζάρτες, Γαβριηλίδης, Αθήνα 2005.
- Καμπανέλλης Ιάκωβος, Μαουτχάουζεν, Κέδρος, Αθήνα 2009.
- Κέρτες Ίμρε, Το μυθιστόρημα ενός ανθρώπου δίχως πεπρωμένο, μτφρ. Γιώτα Λαγουδάκου, Καστανιώτης, Αθήνα 2010.
- Κοροβέσης Περικλής, Ανθρωποφύλακες, Ηλέκτρα, Αθήνα 2007.
- Κούνιο-Αμαρίλιο Έρικα, 50 χρόνια μετά. Αναμνήσεις μιας Θεσσαλονικιώτισσας Εβραίας, επιμέλεια Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Ιανός, Αθήνα 2006.
- Κούνιο-Αμαρίλιο Έρικα και Αλμπέρτος Ναρ, Προφορικές μαρτυρίες Εβραίων της Θεσσαλονίκης για το Ολοκαύτωμα, επιμέλεια Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Ευρασία, Αθήνα 2015.
- Levi Primo, Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος, μτφρ. Χαρά Σαρλικιώτη, Άγρα, Αθήνα 2009.
- Μόργκενστερν Ναόμι, Ήθελα να πετάξω σαν πεταλούδα. Οι αναμνήσεις ενός παιδιού από το Ολοκαύτωμα, μτφρ. Στέλλα Καλλέ, επιμέλεια Μαρία Ματθαίου, Yad Vashem, 2015.
- Μπουρλάς Μωυσής Μιχαήλ, Έλληνας, Εβραίος και αριστερός, Νησίδες, Θεσσαλονίκη 2000.
- Πέλλας Όμηρος, Stalag VI C. Ημερολόγιο της ομηρίας, Γαβριηλίδης, Αθήνα 2005.
- Σαμπατακάκη Μαρία (επιμ.), Ο τελευταίος του Κάισλινγκεν. Στα στρατόπεδα εργασίας των ναζί, Τόπος, Αθήνα 2014.
- Stern Martin, Martin and Erica’s Journey, National Union of Teachers / Holocaust Educational Trust, Λονδίνο 2009.
Παραμύθια
- Αλεξάνδρου Γιώτα, Χάρης και Φάρις, εικονογράφηση Κατερίνα Χαδουλού, Βιβλιόφωνο, Αθήνα 2013.
- Μουντάκη Αργυρώ, Το κορίτσι του Πέτρου, εικονογράφηση Πέγκυ Φούρκα, Μεταίχμιο, Αθήνα 2014.
- Μουρίκη Κατερίνα, Γκασμέντ, ο φυγάς με τη φλογέρα, εικονογράφηση Σπύρος Γούσης, Παπαδόπουλος, 2004 (βλ. εδώ μια προτεινόμενη δραστηριότητα με βάση το βιβλίο).
- Μπαντή Βικτώρια, Μικρές οδύσσειες παιδιών, εικονογράφηση Ζωή Χωριατέλλη, Νομική Βιβλιοθήκη, Αθήνα 2013.
- Μπόιν Τζον, Το αγόρι με τη ριγέ πιτζάμα, μτφρ. Αριάδνη Μοσχονά, Κέδρος, Αθήνα 2006 (το παραμύθι συνοδεύεται από φύλλα εργασίας).
- Παπαγιάννη Βούλα, Η μπουμπού και η μπαμπαλού, εικονογράφηση Lise-Lotte Iversen, Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής ΕΚΠΑ, Αθήνα 2004.
- Παπαγιάννη Βούλα, Η παραολυμπιάδα της Χαράς, εικονογράφηση Lise-Lotte Iversen, Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής ΕΚΠΑ, Αθήνα 2004.
- Παπαγιάννη Βούλα, Οι Special Olympics της Χαράς, εικονογράφηση Lise-Lotte Iversen, ΕΚΠΑ, Αθήνα 2012.
- Παπαθεοδούλου Αντώνης, Σι Σου Ντο ή σ’ ένα ξεχασμένο πιάνο. Ένα ασπρόμαυρο μουσικό παραμύθι για τη διαφορετικότητα, εικονογράφηση Χαρίτων Μπεκιάρης, Εθνικό Συμβούλιο Νεολαίας, Αθήνα 2006.
- Πατσαρός Κωνσταντίνος, Το κουτί, εικονογράφηση Βασίλειος Αθ. Γρίβας, Μεταίχμιο, Αθήνα 2014.
- Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου Λότη, Το παιδί από τη θάλασσα, εικονογράφηση Σπύρος Γούσης, Πατάκης, Αθήνα 2014.
- Σβορώνου Ελένη, Σκληρό καρύδι, Καλειδοσκόπιο, Αθήνα 2015.
- Σεπούλβεδα Λουίς, Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ’ ένα γλάρο να πετάει, Όπερα, Αθήνα 2012.
- Σμιτ Ερίκ-Εμανουέλ, Ο κύριος Ιμπραήμ και τα άνθη του Κορανίου, μτφρ. Αχιλλέας Κυριακίδης, Όπερα, Αθήνα 2010.
- Στράνη Λενέτα, Το ξενοπούλι και ο Συνορίτης ποταμός, εικονογράφηση Πασχάλης Δουγαλής και Αριστείδης Πατσόγλου, Σαββάλας, Αθήνα 2012 (βλ. εδώ μια παιδαγωγική προσέγγιση του βιβλίου).
- Τα πίσω θρανία (επιμ.), Ας γίνει ο κόσμος μαγικός…, Δίκτυο Κοινωνικής Υποστήριξης Προσφύγων και Μεταναστών, Αθήνα 2009.
- Φακίνου Ευγενία, Ντενεκεδούπολη, εικονογράφηση Ευγενία Φακίνου, Κέδρος, Αθήνα 2011.
- Φραγκεσκάκη Χριστίνα, Η Ορτανσία φυλάει τα μυστικά, εικονογράφηση Ντανιέλα Σταματιάδη, Κέδρος, Αθήνα 2011.
- Χαλιακόπουλος Γρηγόρης, Το ταξίδι του Φερεϋντούν, εικονοράφηση Φιρουζέ Αχλαγί, Καλειδοσκόπιο, Αθήνα 2013.
- Χριστοδούλου Πάνος, Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές, εικονογράφηση Άννα-Μαρία Παπαδημητρίου, Κέδρος, Αθήνα 2007 (βλ. εδώ ένα σχετικό άρθρο· το βιβλίο συνοδεύεται από το ηλεκτρονικό παιχνίδι με θέμα τους πρόσφυγες).
* Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού, Βλέποντας τον κόσμο με διαφορετικά μάτια. Κατάλογος παιδικών βιβλίων για τα δικαιώματα του παιδιού, με την οπτική της διαφορετικότητας, Ανατολικός, Αθήνα 2010.
* Πιο εξειδικευμένη βιβλιογραφία, κυρίως για ζητήματα θεωρίας, θα βρείτε στις επιμέρους ενότητες του «Δικτύου Εννοιών».